Een goede nachtrust is van levensbelang. Dat we slaap nodig hebben, is dan ook duidelijk. Wie slecht slaapt is vatbaarder voor ziektes: van hart- en vaatziektes tot dementie. 40 procent van de Nederlanders slaapt toch niet de aanbevolen 8 uur per nacht, blijkt uit cijfers van het Sociaal Cultureel Planbureau. De Utrechtse onderzoeker Robbert Jan Beun leidde vijf jaar lang een onderzoek naar een interactieve slaapcoach op je mobiel. Die moet je helpen om beter te slapen.

Bedtijdrestrictie 

Zelf sliep Beun jarenlang slecht. "In 2005 had ik er genoeg van." Hij ontwikkelde met de universiteit een app waar een bedtijdrestrictie in staat. "Je mag dan korter op bed liggen. Bijvoorbeeld maar van 12 tot 6", aldus Beun. De app is dus niet voor de lol. "Dit is werken. Je moet echt later naar bed en vroeger opstaan." Het gaat ook niet over een aantal dagen van korter slapen, maar om een programma van 6 weken. Beun: "Na een aantal weken ga je dan daadwerkelijk beter slapen." Dat heeft te maken met het opbouwen van je slaapdruk. "Als je je goed aan het ritme houdt, dan mag je bijvoorbeeld de volgende dag 15 minuten langer in bed liggen."

Trucs voor slapen 

Naast de app zijn er nog heel veel andere trucs om goed te slapen. Beun past daarvoor technieken toe uit de cognitieve psychologie. Zo moet je bijvoorbeeld je bed associëren met alleen slaap. Naast de psychologie en bedtijdrestrictie, is er ook nog een ontspanningsoefening in de app. Ontspannen voor het slapen is sowieso goed. "Seks kan ook helpen", vertelt Beun. En soms moet je ook gewoon aanvaarden dat je slechter slaapt. "Accepteer dat je moe bent en leer ermee omgaan."