Het is een goedje dat veel ellende heeft veroorzaakt en waarvan je misschien zou denken dat het voorgoed in de ban zou worden gedaan: de kankerverwekkende verf Chroom- 6. Maar de industrie kan voorlopig nog niet zonder. Dus wordt het nog steeds gebruikt zoals in de logistieke kazerne van Defensie in Woensdrecht. Vliegtuigspuiter Mark: “Ik ben niet bang dat ik iets oploop.”
Vliegtuigen en helikopters komen hier voor groot onderhoud in de onderhoudscentrale van Defensie in Woensdrecht. En nog altijd wordt in deze spuitcabines het kankerverwekkende Chroom-6 gebruikt. Want zo schrijven de protocollen van Defensie het nou eenmaal voor, stelt Rogier, die aan het hoofd van de vliegtuigschilders van de kazerne staat. “Wij moeten Chroom-6 gebruiken. Zo staat het in de boekwerken en protocollen beschreven.”
Niet bang om iets op te lopen
Maar dankzij twee hypermoderne spuitcabines in Woensdrecht kan het spuiten met Chroom-6 door de medewerkers hier op een veilige manier gebeuren. Alles wordt er aan gedaan om aanraking met de giftige verf te voorkomen. Rogier: “Alles in deze cabines is zo ingericht dat je niets hoeft aan te raken met je handen. En ieder jaar testen we of de beschermende maskers nog voldoende sluitend zijn.”
Vliegtuigschilder Mark is dan ook niet bang dat hij iets ernstigs oploopt. ”Ik heb altijd een veilig gevoel gehad. Dus die angst speelt bij mij helemaal niet.”
Jaren ’80: insmeren met Nivea
Hoe anders was dat een paar decennia geleden toen de schilders met veel te weinig bescherming hun werk moesten doen. Ton Lammers werkte in de jaren ’80 als vliegtuigschilder. Lammers: “We smeerden ons in met een beetje Nivea-crème en hadden een simpel maskertje op. Het probleem was dat je bij het inademen alle rotzooi weer binnen kreeg.”
Volgens het onderzoek van het RIVM wist Defensie in 1973 al dat Chroom-6 kankerverwekkend is. Toch bleven scherpere veiligheidsmaatregelen achterwege. Inmiddels is Ton Lammers dodelijk ziek.
4 centrales dicht, 2 open
Maar zelfs nu nog heeft Defensie zijn zaakjes niet op orde. In 2015 moest toenmalig Minister van Defensie met spoed vier spuitcabines sluiten. In deze sterk verouderde cabines kwam nog veel te veel van het schadelijke Chroom-6 vrij.
Alleen in Woensdrecht en Gilze en Rijen voldoen de spuitcabines aan de normen. De andere vier centrales zijn nog altijd gesloten. Volgens Defensie is dat te wijten aan een "traag werkende bureaucratie".
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.