Thuiswerken, noodgedwongen zijn we er best goed in geworden. En wie wil de files, reistijd en inefficiënte vergaderingen nog terug? Maar teveel thuiswerken heeft een prijs, blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers.

Tijdens de coronacrisis is het niet anders: we moeten zoveel mogelijk thuiswerken. Maar wie denkt dat we daar ook na de crisis van profiteren, komt bedrogen uit. Dat concludeert accountants- en belastingadviseurbedrijf PricewaterhouseCoopers, afgekort PwC, in een nieuw onderzoeksrapport.

Gebrek aan toevallige ontmoetingen

"Als iedereen die dat kan ook na de crisis een dag extra per week thuis aan de slag gaat, kan dat op de lange termijn tegen de anderhalf miljard euro extra kosten", vertelt hoofdeconoom Jan Willem Velthuijsen bij PwC. Het grootste verlies komt voort uit verminderde innovatie en productiviteit van de werknemer: zo'n 200 tot 800 miljoen euro.

Vanuit huis wordt er veelvuldig digitaal vergaderd en samengewerkt, maar volgens Velthuijsen is samenwerking veel effectiever op plekken waar je elkaar lijfelijk ziet. Mensen wisselen sneller ideeën uit. En de toevallige ontmoeting bij het koffiezetapparaat heeft waarde: daar ontstaan vaak de nieuwe plannen.

Het gesprek bij het koffiezetapparaat heeft ook waarde, zegt hoofdeconoom Jan Willem Velthuijsen van PwC.

Minder betrokken, meer burn-outs

Ook is het thuis moeilijker om betrokken te blijven bij het bedrijf. "Hier zie je duidelijk een kantelpunt", zegt Velthuijsen. "Eén of twee dagen thuis is prima. Maar als iemand langer dan drie dagen per week thuis werkt, neemt de betrokkenheid af. Mensen melden zich makkelijker ziek en je ziet een hoger verloop."

Niet meer dagelijks je collega's ontmoeten leidt ook tot eenzaamheid, stress en voor sommigen tot een burn-out, stelt de hoofdeconoom. Bijvoorbeeld omdat je makkelijker langer doorwerkt. De kosten van verminderde betrokkenheid en stress kunnen oplopen tot 700 miljoen euro.

Korte termijn versus lange termijn

Eerder berekende PwC dat thuiswerken op korte termijn geld oplevert. Velthuijsen: "Met thuiswerken bespaar je op huurkosten van een kantoor en reiskosten. Er zijn minder files, minder verkeersongevallen en de CO2-uitstoot neemt af. Dit levert de samenleving bijna 4 miljard op."

Maar hij waarschuwt nadrukkelijk dat we ons niet blind moeten staren op die 4 miljard. "Reken je niet rijk met lagere kosten. Dat is een kortetermijneffect, besparingen die je meteen ziet. Op de lange termijn ontstaan er kosten die veel langer doorwerken."

Thuiswerken bevalt wel

Bij veel bedrijven ontstaan al plannen om werknemers na de crisis meer thuis te laten werken. Zo maakte VodafoneZiggo deze week bekend dat medewerkers na de pandemie halve weken thuis kunnen werken.

Werknemers zijn op hun beurt enthousiast. Uit een peiling afgelopen zomer onder het EenVandaag Opiniepanel bleek dat driekwart van de werknemers die thuis kunnen werken dat na de coronacrisis vaker wil doen.

Niet meer dan drie dagen

Velthuijsen begrijpt het enthousiasme, maar raadt werkgevers wel aan maatregelen te nemen om negatieve langetermijneffecten te beperken. "Je moet mensen goed in de gaten houden", zegt hij. "Zorg ervoor dat je weet hoe ze zich voelen, bijvoorbeeld door middel van enquetes."

Ook goede digitale communicatiemiddelen en werkplekken, zowel thuis als op kantoor, kunnen ervoor zorgen dat thuiswerken een succes wordt. Daarnaast wijst hij op het kantelpunt: "Niet meer dan drie dagen."

audio-play
Teveel thuiswerken is niet goed voor de innovatie en productiviteit. Maar werkgevers kunnen werken aan de betrokkenheid van hun personeel.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.