Er klinkt aanzwellende kritiek op het steunpakket waarmee KLM is gered. Tegenover de 3,4 miljard euro van de Nederlandse staat staan zware voorwaarden, waaronder een groot loonoffer en hoge duurzaamheidseisen. "Wij zijn de pinautomaat van Frankrijk."
Voor de Franse partner van KLM, Air France, gelden de nieuwe eisen niet. KLM-personeel voelt zich onthutst en gepakt, zegt Telegraaf-luchtvaartjournalist Yteke de Jong. Ze volgt de ontwikkelingen rond het luchtvaartbedrijf op de voet. "Het bedrijf moet weer vanaf de grond worden opgestart."
Steunpakket van 3,4 miljard
Er is lang gesproken over het miljardenbedrag dat KLM moet redden. Nu ligt er een steunpakket van in totaal 3,4 miljard euro. Een bedrag dat is opgesplitst in een directe lening van de staat (1 miljard) en lening van 2,4 miljard euro bij 11 verschillende banken.
Het bedrijf heeft het financieel al langer moeilijk. Maar de gevolgen van de coronacrisis maakte het erger. "Waar de mannen en vrouwen van KLM ons normaal de wereld over vliegen, staat het overgrote deel van de vloot nu aan de grond", zei Hoekstra.
Moeilijke boodschap
"Als KLM omvalt heeft dat direct effect op de luchthaven Schiphol", motiveerde Hoekstra de steun. "En zal een direct effect hebben op de keuze van bedrijven om zich hier te vestigen." Wel zijn er voorwaarden aan het steunpakket verbonden.
Er moet afgezien worden van bonussen, KLM moet hinder beperken en duurzaamheid bevorderen. Ondanks de steun zal er gereorganiseerd moeten worden. "We helpen KLM en dat is een positieve boodschap. Maar ik begrijp dat dit ook een moeilijke boodschap is voor het personeel."
'Ze grijpen in ónze cao's in'
KLM moet minder hinder veroorzaken, er komen minder nachtvluchten en er moet duurzaam getankt worden: veel meer dan de Europese Commissie tot dusver heeft opgesteld. Er moet 15 procent minder kosten worden gemaakt. En in de voorwaarden staat dat medewerkers die bovenmodaal verdienen tot 20 procent salaris moeten inleveren. Bij Air France worden die eisen niet gesteld, daar mogen geen ontslagen vallen.
"Iedereen wil dat KLM overeind blijft", zegt Reinier Castelein van vakbond De Unie. Maar het loonoffer is erg groot. Castelein schetst dat er gezinnen zijn waarin beide partners bij KLM werken. Zij leveren dan ook allebei 10 procent van het salaris in. Het zijn eisen die de overheid aan het bedrijf stelt. Volgens Castelein mag dat juridisch niet. "Ze grijpen in in ónze cao's."
Reorganisatie
Castelein memoreert eraan dat er 95 miljard euro is uitgetrokken om het Nederlandse bedrijfsleven te redden en voor baanbehoud te zorgen. Volgens hem is KLM het eerste bedrijf waarbij salariseisen worden gesteld aan de steun. "We waren samen sterk tegen corona, maar nu staat de KLM'er er alleen voor."
Vakbondsman Castelein schat dat er zo'n 5000 werknemers uit moeten bij KLM. De topman van de luchtvaartmaatschappij denkt eind juli de eerste contouren van de reorganisatie duidelijk te hebben. In oktober moet het hele plan op tafel liggen. "Wat ons betreft vertrekken ze zo laat mogelijk", zegt Castelein. Hij hoopt dat de crisis de komende maanden zal afvlakken.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.