De Europese Commissie en EU-lidstaten hebben gefaald bij de toelating van en de controle op vervuilende diesels. Er waren al jarenlang signalen dat autofabrikanten sjoemelden met de uitstoot van auto’s, maar die werden door ‘Brussel’ te lang genegeerd.
Pas na het losbarsten van het dieselschandaal rond Volkswagen kwamen de Commissie en lidstaten in actie. Dat is de conclusie van de onderzoekscommissie ‘Dieselgate’ van het Europees Parlement, die vandaag is verschenen.
Al in 2010 waren er aanwijzingen van manipulatie van de emissietests, concludeert de onderzoekscommissie. Eerder meldde EenVandaag al op basis van gelekte documenten, dat de Europese Commissie in 2012 al op de hoogte was van gesjoemel.
Ook op het ministerie van Infrastructuur en Milieu viel in 2012 al de term ‘gesjoemel’ in mailcorrespondentie van ambtenaren met onderzoeksinstituut TNO.
- Lees ook de longread: ‘In 2012 viel het woord “gesjoemel” al.’
11 miljoen diesels met sjoemelsoftware
Pas toen het Volkswagen-schandaal in september 2015 losbarstte schrokken politici en toezichthouders wakker, concludeert de commissie. Volkswagen bleek 11 miljoen diesels te hebben uitgerust met sjoemelsoftware. Daardoor gedroegen de auto’s zich alleen ‘schoon’ tijdens tests in het laboratorium, maar bleken ze veel vervuilender op de weg.
Het afgelopen jaar kwamen ook andere fabrikanten in opspraak. Zo bleken sommige autobouwers hun auto’s afgesteld te hebben op temperatuur. Bij temperaturen onder de 10 of 17 graden waren hun wagens veel viezer dan daarboven.
De onderzoekscommissie is niet alleen kritisch op de Europese Commissie, maar ook op lidstaten. Zij hebben gefaald bij het toezicht en de controle op vervuilende diesels. Zo vertrouwden ze te veel op de tests die plaatsvonden in de laboratoria van de autofabrikanten zelf. Ook hebben ze te weinig actie ondernomen om belangenverstrengeling bij testinstituten te voorkomen.
Regelgeving schiet tekort
De onderzoekers, onder wie de Nederlandse europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy, hekelen ook tekortkomingen in de regelgeving. Zo kan een lidstaat zelf geen actie ondernemen tegen een autofabrikant, als een auto door een andere lidstaat is goedgekeurd en toegelaten. Ook schrijft de huidige wet- en regelgeving geen controles meer voor als auto’s eenmaal zijn toegelaten. Inmiddels wordt er in Europa gesproken over aanpassing van de regels, maar ook dat gaat moeizaam, zo onthulde EenVandaag onlangs.
Eén van de aanbevelingen van de enquêtecommissie is om verder intern onderzoek te doen waarom bewijs van gesjoemel niet is gedeeld met de politiek verantwoordelijken. Ook stelt ze voor om een Eurocommissaris verantwoordelijk te maken voor luchtkwaliteit en -vervuiling om botsende belangen binnen de Europese Commissie in de toekomst te voorkomen. EU-lidstaten kunnen via eigen parlementariërs nog wijzigingen proberen aan te brengen in de conclusies van de commissie.
ACM begint onderzoek naar misleiding Volkswagen
p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 15.0px Calibri; -webkit-text-stroke: #000000}span.s1 {font-kerning: none}
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een onderzoek naar mogelijke misleiding door Volkswagen in het dieselschandaal. De Consumentenbond had hierom gevraagd. De bond hoopt dat een uitspraak van de toezichthouder het consumenten mogelijk maakt schade te eisen bij de autofabrikant. De ACM kan tot de conclusie komen dat Volkswagen zich schuldig heeft gemaakt aan een Oneerlijke Handelspraktijk. De Consumentenbond hoopt met zo’n oordeel van de ACM de autofabrikant aan tafel te krijgen om te praten over een compensatieregeling voor Europese klanten. Nu is die er alleen voor Amerikaanse bezitters van ‘sjoemeldiesels’.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.