Mensen in supermarkten houden niet genoeg afstand, ondanks herhaaldelijke oproepen van de overheid en het RIVM. De branchevereniging erkent het probleem, maar kijkt nog niet naar extreme maatregelen. Hesjes en vloerstickers moeten eerst helpen.

"Zeg, schiet eens op!", roept een vrouw lachend naar een man die voorovergebogen voor het vleesschap een pakje ham staat uit te zoeken. Daarmee verspert hij de weg in het smalle gangpad van de supermarkt in Amsterdam-West.

Gegrom in de winkels

De meeste winkelpaden in deze winkel zijn twee meter breed. Zodra er iemand in het pad staat, wordt het al lastig de anderhalve-meter regel van het RIVM te handhaven.

Even verderop staat kijkt een vrouw eerst even om de hoek voor ze verder loopt. Een andere klant doet dat niet, loopt rakelings langs haar en slaat zonder op of om te kijken de hoek om. Een ontevreden gegrom van de vrouw volgt.

Stickers en hesjes

Voor veel mensen is de supermarkt een van de weinige plekken waar ze buitenshuis nog komen. Laat nou net op die plek het afstand houden van elkaar heel lastig worden.

Vanaf deze week nemen supermarkten wederom extra maatregelen. Vakkenvullers krijgen hesjes met daarop de tekst 'We doen het samen, houd voldoende afstand' (AH) of hesjes met de boodschap 'Houd 1,5 meter afstand' (Jumbo). Verder komen er bij veel supermarkten stickers op de grond om aandacht voor het afstand houden te vragen.

Lees ook

Kort lontje

De 'begripsvorming' bij sommige klanten blijkt lastig, aldus een woordvoerder van de Dekamart/Dirk-supermarkten. Met de nieuwe maatregelen hopen ze toch weer meer bewustzijn te creëren.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel benadrukt dat maatregelen wel afdwingbaar moeten zijn. Op een rol als bewaker zit de branche niet te wachten. Vakkenvullers krijgen tips hoe het beste klanten aan te spreken die geen afstand houden. "Maar we merken steeds meer dat ieders lontje korter aan het worden is, na een week thuiszitten", zegt CBL-directeur Marc Jansen.

Over alle mogelijke maatregelen wordt gesproken binnen de branche. Een vaste looproute, waarbij gangpaden eenrichtingsverkeer worden, is niet ideaal. "Dan wordt de winkel gehalveerd en kleiner", legt Jansen uit. "Plus, krijg je dan geheid mensen die tegen de richting inlopen dat leidt dan ook weer tot irritatie."

Boa's en boetes

Mocht het zover komen de overheid bepaalt dat er een maximaal aantal klanten per keer naar binnen mag, dan gaat Jansen een beroep doen op gemeenten voor handhaving.

"Dan wil ik dat er boa's ingezet gaan worden bij de deur. En verder mogen mensen die dan de afstand niet bewaren, wat mij betreft, beboet worden. Dat zou een goed signaal zijn."

Loop weg

De eigenaar van een kleinere supermarkt in het midden van het land heeft zijn vakkenvullers het advies gegeven om weg te lopen als een klant te dichtbij komt. Dat dat in de praktijk heel lastig is, erkent hij. "Het grootste deel van mijn klanten houdt goed afstand, maar je hebt er altijd een paar bij die dat niet doen". Bij een filiaal van Action in zijn woonplaats wordt het aantal klanten gedoseerd door het aantal mandjes en karretjes in de te perken. Zonder een van beide kom je er niet in. "Daar staat dan wel een rij op straat."

De supermarkten wijzen erop dat ze al veel doen. Met plexiglas worden kassamedewerkers afgeschermd (klik hier om te lezen in hoeverre dat werkt), mensen wordt aangeraden niet met contant geld te betalen, er wordt extra schoongemaakt en sommige supermarkten hebben een speciaal boodschappenuurtje voor kwetsbare groepen (van 7.00u-8.00u).

Luisteren

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.