Online lesgeven valt zowel leerkrachten als leerlingen zwaar. Vooral het sociale contact wordt gemist. Juf Pien bedacht er een creatieve oplossing voor: zij ging op 'stoepbezoek' bij alle kinderen uit haar klas.
Pien Doevelaar geeft les aan kinderen uit groep 4 op basisschool De Meander in het Twentse plaatsje Ootmarsum. Ze was volle klaslokalen gewend, maar moet het nu doen met instructiefilmpjes en hangouts. "Ik merkte dat kinderen elkaar en het naar school gaan zó missen."
Een spontaan voorstel
"Juf, ik vond het zo fijn om elkaar weer even gezien en gesproken te hebben." Het zijn berichtjes die Pien regelmatig ontving als ze een hangout heeft gedaan met de hele klas. "Dat doen we namelijk niet standaard elke dag. Dus als we een keer een hangout met z'n allen doen, dan zijn ze extra blij."
Omdat ze merkte hoeveel behoefte de kinderen hadden aan sociaal contact, deed ze vorige week tijdens een zo'n gesprek met de hele klas een voorstel. "Ik riep eigenlijk heel spontaan: 'Ik ga jullie opzoeken!'" Toen was de verwachting gelijk gecreëerd, vertelt ze. "Ik zag toen zúlke blije koppies, die daar duidelijk heel veel zin in hadden."
Twee stoeltjes uit de poppenhoek
De dag erna werkte ze op school en besloot ze gelijk in actie te komen. "Waarom zou ik niet vandaag al langs gaan, dacht ik." Nadat ze de ouders van de kinderen kort inlichtte dat ze mogelijk zo op de stoep kon staan, besloot ze te vertrekken. "Toen heb ik twee stoeltjes uit de poppenhoek van groep 1 gepakt en ben ik gaan wandelen naar de kinderen die het dichtstbij wonen."
Eenmaal bij het eerste huis aangekomen, zette ze de stoeltjes op anderhalve meter afstand van elkaar neer, belde ze aan en wachtte ze tot de de leerling naar buiten kwam. "Toen hebben we gezellig met elkaar gekletst over van alles en nog wat: of hij goede hulp kreeg thuis, of hij nog ergens mee vastliep, maar ook over gezellige dingen. Hadden ze nog iets leuks gedaan in de vakantie, een leuk weekend gehad, of wat gingen ze vanmiddag doen?"
Contact is nu extra waardevol
Monique Volman, onderwijskundige aan de Universiteit van Amsterdam vindt het een geweldig initiatief. "Deze vorm van sociaal contact is extra waardevol in een tijd als deze. Er zijn gewoon heel veel kinderen waarvan docenten niet weten hoe het met ze gaat thuis."
Volgens haar was dat al iets wat langer speelde, ook toen er nog fysiek onderwijs werd gegeven. Maar nu alle leerlingen online onderwijs krijgen, heb je daar als docent nóg minder zicht op, vertelt ze. "Ik hoor dat er enorme verschillen zijn voor kinderen thuis. De ene ouder kan goed uitleggen, de ander niet, het ene kind zit in een veilige situatie, maar de ander weer niet." Een stoepbezoek als dat van Pien lijkt haar een hele goede manier voor docenten om contact met hun leerlingen te onderhouden en zo rekening te kunnen houden met elke unieke situatie.
Ouders geruststellen
Weten wat de thuissituatie van haar leerlingen is, is iets wat Pien ook belangrijk vindt. Hierdoor praatte ze tijdens haar stoepgesprekken ook met ouders. "Zo gaven er een aantal ouders aan dat ze thuisonderwijs soms best lastig vonden. Toen heb ik gevraagd waar de behoefte lag: kan ik ze bijvoorbeeld vaker bellen of op een andere manier extra hulp bieden?"
"Ook heb ik echt geprobeerd om het volgende duidelijk te maken: 'Ik zie dat jullie je best doen, maak je alsjeblieft geen zorgen. Het ene kind wandelt en het andere kind rent. Uiteindelijk zullen wij, wanneer de scholen weer opengaan, ervoor zorgen dat het met ieder kind goedkomt. Op die manier heb ik geprobeerd om bij alle ouders die onrust, stress en onzekerheid weg te nemen. Hopelijk is dat gelukt!"
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.