"De maximumsnelheid van 130 kilometer per uur levert geen tijdswinst op." Dat beweerde GroenLinks-Kamerlid Tom van der Lee. Klopt dat inderdaad? Kom je niet sneller op je bestemming aan, ook al trap je je gaspedaal harder in?

Van der Lee reageerde in EenVandaag op het Klimaatakkoord, waar niets in staat over het verlagen van de maximumsnelheid. Daar is hij teleurgesteld over. Volgens hem moet die snelheid namelijk omlaag, omdat dat beter is voor het klimaat én omdat 130 kilometer per uur rijden toch geen tijdswinst oplevert.

Luisteren

'Reistijd blijft gelijk of neemt zelfs toe'

De Algemene Rekenkamer deed onlangs onderzoek naar het effect van de nieuwe norm van 130 kilometer per uur, die sinds 2012 geldt voor de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen. Inmiddels mag op ruim de helft van de snelwegen 130 kilometer per uur gereden worden.

"Het kabinet voorspelde destijds dat een maximumsnelheid van 130 de reistijd zou verkorten met 8 procent, maar uit ons onderzoek is gebleken dat dat niet of nauwelijks waarneembaar is. Het maakt nauwelijks verschil", vertelt Francine Giskes, van de Rekenkamer. Uit het onderzoek blijft dat op enkele wegen de beoogde reistijdwinst wel wordt behaald, maar bij veruit de meeste trajecten is de reistijd gelijk gebleven of zelfs licht toegenomen. Gemiddeld verandert er zo goed als niets.

Zelfde snelheid, beste doorstroming

Dat de reistijd op sommige trajecten zelfs toeneemt, lijkt een aparte waarneming, Hoe kan dat? Dick de Waard, adjunct hoogleraar verkeerspsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen, heeft er wel een idee over: "De doorstroming is het grootst als iedereen met dezelfde snelheid rijdt. Als auto's 130 rijden, heb je nog altijd vrachtverkeer dat 80 rijdt. Dan krijg je dus snelheidsverschillen met veel rembewegingen en versnellingen."

"Uiteindelijk dempt dat de doorstroming en kom je dus later aan." Hij stelt daarom voor dat we, voor een goede doorstroming, allemaal 90 kilometer per uur gaan rijden. "Dat is ook veel beter voor het klimaat."

Carlo Brantsen: 'Ik wil niet meesjokken'

Carlo Brantsen, hoofdredacteur van autoblad Carros, moet van die laatste optie niets hebben. "Ik was dolbij toen eindelijk werd ingevoerd dat we 130 mogen rijden. Je maakt een veel leukere rit, in plaats van dat je mee moet sjokken met de rest. Ik heb ook het gevoel meer voor vol te worden aangezien, als ik zelf mag beslissen hoe hard ik rij."

Misschien dus wel meer rijplezier bij 130 kilometer per uur, maar op de meeste trajecten zal het je geen tijdswinst opleveren. GroenLinks-Kamerlid Tom van der Lee had helemaal gelijk.

Luisteren

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.