Hij had geen laatste schooldag en geen eindexamenfeest. En nu begint Pieter Lossie (18) zijn studie aan de universiteit ook zonder actieve introweek. "Ik vraag me echt af hoe ik online vertrouwd ga raken met de nieuwe stad, de studie en de mensen."
Het zit de lichting van 2020 niet mee. Pieter had zich ontzettend op de introweek verheugd. Maar in plaats van een week vol actie in Amsterdam zit de oud-voorzitter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) thuis in Harmelen achter zijn laptop om virtueel en videobellend zijn nieuwe studentenstad en studiegenoten te leren kennen.
Jammer
"Ik vind het jammer dat het zo zal gaan. Zo'n introweek is bedoeld om je vertrouwen te geven over wat er komen gaat. En daar hoort nieuwe vrienden maken bij. Ik vraag me echt af of je wel uit je cocon kunt komen op deze manier. Dat lijkt me niet mogelijk via online."
Pieter heeft het geluk dat een goede vriend net zoals hijzelf politicologie gaat studeren aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. "We gaan samen achter de laptop om kennis te maken met andere studiegenoten."
'Het kan deze lichting ook veerkrachtiger maken'
Pieter had zijn eindexamenjaar iets anders voorgesteld dan het nu is gelopen. "Geen laatste schooldag, geen eindexamenreis, geen feest. Opeens stopte alles. Daardoor had ik wel momenten dat ik me eenzaam heb gevoeld, maar gelukkig had ik veel afleiding door mijn werkzaamheden voor het LAKS en het Break-Out Team."
De aspirant-student vindt het zuur voor de hele lichting van 2020 dat de afsluiting van de middelbare schooltijd zo is gelopen, en nu ook het begin van de studententijd zo verloopt. "Iedereen snapt het wel, dus er is geen haat, maar het is wel teleurstellend. Als het hierbij blijft dan is het te overzien. Dan kan het deze lichting ook veerkrachtig maken. Maar als we nog een jaar lang deze situatie houden, dan hebben we echt te maken met verminderde onderwijskansen."
Online studeren?
Van de gedachte dat zijn hele studie online zou worden, zakt Pieter de moed in de schoenen. "De studie politicologie gaat over debatten en ik zie het echt niet zitten om dat allemaal online te doen. Voor mijn eigen persoonlijke ontwikkeling en studie successen is dit niet te doen."
"De studie gaat ook om leren samenwerken", vertelt Pieter. "De sociale interactie is erg belangrijk" weet hij. Hij heeft zich hier ook in verdiept. "We weten uit onderzoek dat de mate van socialisatie en persoonlijke begeleiding in het hoger onderwijs echt bepalend is voor je slagingskansen, naast het emotionele aspect. Ik vraag me dus af of je dan nog wel kunt spreken over volwaardig onderwijs?"
Creativiteit van scholen
Pieter heeft veel contact met andere aankomende studenten in zijn netwerk en het valt hem op dat de invulling van de introweken landelijk erg verschillen. "Er is geen eenduidig beleid. Bij de ene universiteit blijkt offline veel meer mogelijk dan bij de andere, dat is wel frappant. Ik sprak gisteren iemand die in Rotterdam wèl een dag een fysieke rondleiding krijgt. Dat zou ik ook wel willen. Ik vind dat universiteiten en hogescholen niet te laconiek moeten zijn. Maar echt moeten proberen om hun maximale capaciteit te behalen."
Hij ziet zelf genoeg mogelijkheden. "Er zijn veel buitenplaatsen waar studenten bij elkaar zouden kunnen komen. Een beetje creativiteit om de capaciteit te vergroten is wel gewenst." Pieter hoopt dat de overheid in de gaten houdt dat de verschillen tussen de universiteiten niet te groot worden. "Maar ik heb er vertrouwen in dat de universiteiten hun best doen om er offline alles uit te halen wat er in zit."
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.