Het is alle hens aan dek bij vliegtuigmaatschappij Air France-KLM. Zonder extra maatregelen is de geldkas in de herfst leeg. Minister van Financiën Wopke Hoekstra: "Er staat enorm veel op het spel."
Hoekstra laat er geen misverstand over bestaan. Echt alles wordt uit de kast getrokken om het kroonjuweel van de Nederlandse economie overeind te houden. Dat zei hij tegen EenVandaag. "Dit bedrijf is vitaal voor ons land. Er zijn heel veel banen van afhankelijk. We zullen dan ook echt alles op alles zetten om KLM door deze crisis te loodsen."
Meerdere scenario's
Het gonst inmiddels van de geruchten, zowel in Nederlandse als in Franse media. Er zou zelfs de optie van nationalisatie op tafel liggen. Vanwege de enorme gevoeligheid wil de minister daar verder niet over uitweiden. "Er ligt een enorme commitment bij dit bedrijf, van zowel de Nederlandse als de Franse staat. Maar in het belang van het proces ga ik verder niet op alle mogelijkheden in."
"We zijn nu goede gesprekken aan het voeren, maar er staat ook hier veel op het spel. Het is een hele belangrijke luchtvaartmaatschappij, maar er zijn ook allerlei dingen waar je vanuit het publieke belang rekening mee wil houden. Dus dat gesprek voeren we nu."
'Triest om te zien'
De CDA-minister heeft deze week de Tweede Kamer vertrouwelijk bijgepraat over de scenario's die er zijn om KLM te steunen. PvdA-Tweede Kamerlid Henk Nijboer was bij dat overleg, maar mag er niks over zeggen. Hij vindt wel dat de overheid KLM moet steunen. "Het ziet er treurig uit bij Schiphol. Triest om te zien."
Nijboer heeft wel ideeën over hoe die steun eruit kan zien: "De vliegtuigen staan aan de grond, de kosten zijn hoog en er zijn geen inkomsten meer. Het is dus noodzakelijk om ze te steunen, maar niet onder elke voorwaarde. De werkgelegenheid moet echt behouden blijven, ook voor mensen met tijdelijke contracten. Er kunnen geen enorme bonussen meer uitgekeerd worden en er moet verduurzaamd worden."
Vraagtekens bij voorwaarden
Luchtvaartjournalist Yteke de Jong van De Telegraaf vraagt zich af of de politiek moet vasthouden aan die voorwaarden. KLM heeft van zo'n 1500 mensen de tijdelijke contracten niet verlengd, maar De Jong wijst er op dat er nog 28.000 mensen wel op de loonlijst blijven staan.
"Je zit met de economische omstandigheid dat het bedrijf tegenwoordig nog maar 5 of 10 procent van de vluchten uitvoert. Er is dus al een heel groot overschot aan werknemers. Er zit wel spanning op als de politiek zegt 'die banen moeten behouden blijven, we geven jullie staatssteun', terwijl de economische werkelijkheid straks best nog van het bedrijf kan vergen dat er misschien zelfs gedwongen ontslagen moeten vallen."
Deuk in relatie
KLM is onderdeel van Air France-KLM. Zowel Nederland als Frankrijk bezit aandelen. Beide regeringen praten met elkaar hoe het bedrijf gesteund kan worden. Maar de relatie tussen Air France en KLM liep vorig jaar een deuk op toen de Nederlandse staat plotseling een aandeel in het bedrijf nam.
Nijboer: "Wat het lastig maakt, is dat er nog steeds geen heldere afspraken zijn over de governance, de hub-functie voor de Nederlandse economie en de bestuursverhoudingen binnen het bedrijf. Als je die afspraken wel had gehad, kun je makkelijker zeggen 'op deze manier grijpen we in'. Dat is nu allemaal diffuus. En die ruzie vorig jaar in het bestuur helpt ook niet."
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.