Grote verwarring onder thuiszorgmedewerkers en wijkverpleging. Want mogen zij nou al geprikt worden, of niet? Waar de ene groep een brief krijgt dat ze nog moeten wachten, heeft een ander al een uitnodiging of zelfs een prik gehad.

Hoe kon dat misgaan? De thuis- en wijkzorgverleners hoorden in eerste instantie wél bij de groep die als allereerste gevaccineerd zou worden.

Thuiszorg

Maar in december bleek dat deze groep medewerkers in de thuiszorg nog even moest wachten op vaccinatie. Volgens Hans Buijing van ZorgthuisNL zijn er eind vorig jaar al afspraken gemaakt over het uitstel. Ze zouden nog steeds bij de eerste groep horen, maar verder achteraan in de rij.

"Toen bleek dat het aantal vaccins dat beschikbaar zou komen toch wat tegenviel, is er afgesproken de verpleeghuiszorg en de kleinschalige instellingen eerst te laten gaan." Vlak daarna zouden onder meer de thuiszorgmedewerkers en de wijkverpleging volgen. "Dat is toen ook zo gecommuniceerd", zegt Buijing.

Het vaccineren kon tóch eerder

De verwarring begint volgens Buijing wanneer de minister begin januari een fout maakt in een brief. "Op 4 januari stuurt Hugo de Jonge een brief waarin hij zegt dat 'zorgmedewerkers in de verpleeg(huis)zorg, gehandicaptenzorg, en medewerkers in de wijkverpleging en Wmo-ondersteuning kunnen bellen met het GGD callcenter om een afspraak te maken voor hun COVID-19 vaccinatie'."

Vervolgens ging de vlag uit bij verschillende thuiszorgorganisaties. Zij stuurden hun achterban een bericht dat het vaccineren kon beginnen. Alleen bleek later dat in de brief van Hugo de Jonge de thuiszorgmedewerkers ten onrechte genoemd zijn.

Brief van de minister

Maar thuiszorgorganisaties hadden naar aanleiding van die brief van minister De Jonge hun personeel al opgeroepen een afspraak te maken. Jan Minartz, voorzitter van branchevereniging voor thuiszorg, SPOT, begrijpt dat wel. Ook hij heeft uitnodigingen gestuurd aan zijn leden.

"Ik mag toch aannemen dat als er een brief van de minister komt en nog steeds deze voorlichting gegeven wordt op de website van het RIVM, dat medewerkers dan een afspraak kunnen maken", stelt Minartz.

'Afspraken die staan niet afzeggen'

Ook kregen medewerkers die naar de GGD belden, gewoon een afspraak om zich te laten vaccineren. "Dus het hele systeem rommelt. De afspraak uit december (over het voor laten gaan van de verpleegzorg, red.) houdt geen stand als je gewoon afspraken kunt maken voor een prik."

Eigenlijk zijn de thuiszorgmedewerkers die nu een prik hebben gehad 'per ongeluk' ingeënt, maar Minartz adviseert zijn leden zeker niet hun al gemaakte afspraak af te zeggen. "Het houdt geen pas om tegen die mensen die al een afspraak hebben te zeggen, je mag niet."

'Geen verschil tussen kwetsbare ouderen thuis en in verpleeghuis'

Volgens Minartz is het belangrijkste dat er gauw meer vaccins beschikbaar komen. "Ik denk dat de overheid als de sodemieter moet zorgen dat dat andere vaccin op de markt komt. Niemand kan er nu meer gebruik van maken, want de ruimte is op."

Hij verwacht dat er morgen in de Tweede Kamer over deze fout wordt gesproken. "Ik mag aannemen dat er morgen een kamerdebat komt over deze zaak. De cliënten zijn de dupe. Voor de medewerkers is het vervelend, dat begrijpen wij. Maar onze intentie is dat er geen verschil moet zijn tussen kwetsbare ouderen thuis en die in het verpleeghuis."

audio-play
Nog even en het gaat ook in ons land beginnen: de vaccinatiecampagne tegen het coronavirus. Maar hoe belandt die prik vanuit een fabriek in het buitenland in jouw arm? Verslaggever Tom van 't Einde legt het uit.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.