Met de auto even de kids afzetten voor de deur van de school en dan weer wegrijden: om onveilige verkeerssituaties te voorkomen bij scholen, wordt steeds vaker de straat afgezet met een wegafsluiting. Niet alle ouders hebben daar begrip voor.

Mopperende ouders en onbegrip, daar had basisschooldirecteur Willem de Koning wel een beetje rekening mee gehouden, hoewel dit initiatief er juist om draait de verkeersveiligheid rondom de school te verbeteren. Het voelt als de wereld op z'n kop. Want ouders willen dicht bij de school kunnen komen om hun kinderen af te zetten. Nog beter is het wat Veilig Verkeer Nederland (VVN) betreft, als ze lopend of met de fiets komen.

Afsluiting

Sinds vorige week staat er een hek aan het begin van de straat bij de Ridder Jorisschool in Zwolle. Die afsluiting moet er voor zorgen dat de verkeersveiligheid rondom de school aanzienlijk wordt verbeterd.

Ten tijde van de 'oude' verkeerssituatie was het 's ochtends en 's middags nogal druk bij de school. Een smalle straat, een rotonde en twee scholen bij elkaar zorgden samen voor een gevaarlijke en onoverzichtelijke verkeerssituatie. Dat moest anders.

Basisschooldirecteur Willem de Koning

Proef

De school in Zwolle doet met zeven andere gemeenten mee aan een proef om toegangswegen rondom scholen verkeersluw te maken. De Zwolse wethouder William Dogger vindt dat de proef op een uitstekend moment komt.

"Verkeersveiligheid rondom scholen is een speerpunt", zegt hij. "Er is subsidie van het rijk en de provincie beschikbaar. Het probleem speelt al langer bij deze scholen en in de wijk. Het is een pilot van drie weken, daarna wordt er geëvalueerd. Het Rijk kijkt mee en beslist later of het project verder wordt uitgebouwd."

Wethouder William Dogger

Boze ouders balen van de wegafsluiting

Hoewel het om de veiligheid van hun eigen kinderen gaat, reageren ouders niet allemaal positief. Bij de start van de proef, begin vorige week, ontstond er soms een vinnige discussie tussen ouders en vrijwilligers van Veilig Verkeer Nederland. De vrijwilligers probeerden samen met medewerkers en kinderen van de school uit te leggen waarom de proef nu is gestart.

De ouders baalden van de wegafsluiting en willen hun kinderen het liefst op het schoolplein afzetten, vertelt directeur de Koning. Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland vertelt welke gevaren er door dat afzetten op het schoolplein ontstaan. "Kinderen kijken niet makkelijk boven auto's uit, ze zien daardoor niet alles en worden ook niet gezien. Dus dat levert gevaar op."

Rob Stomphorst

Lopend of fietsend naar school

Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland blijkt dat zo'n vijftien procent van de basisschoolleerlingen in Nederland met de auto naar school wordt gebracht, hoewel het overgrote deel, zo'n 80 procent, binnen een straal van drie kilometer van de school woont.

VVN is daarom onlangs een campagne gestart om ouders ervan te overtuigen om kinderen met de fiets of lopend naar school te laten komen om zodoende veiligheid te verbeteren.

Loopbus

Een andere verandering is de loopbus. Ouders wordt nu gevraagd om de kinderen af te zetten bij een grote parkeerplaats op zo'n 200 meter van de school. Vanaf daar lopen de kinderen onder begeleiding naar het schoolplein.

Veel veiliger zegt directeur de Koning. Hij hoopt dat de verkeersluwe toegangsweg in de toekomst blijft. "Het draagt bij aan de vermindering van de druk, het wordt overzichtelijker, het is rustig en we hebben door de loopbus er wat beweging bij."

audio-play
Bekijk hier de tv-reportage over dit onderwerp.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.