De coronacrisis heeft veel ellende gebracht, maar dwingt mensen ook tot grote creativiteit. Dit heeft allerlei verbeteringen opgeleverd in bijvoorbeeld de zorg, de culinaire wereld, en zelfs ook in pretparken.
Eindelijk kort en efficiënt vergaderen, minder buikgriep en nauwelijks wachtrijen in pretparken. Wat deze situaties met elkaar gemeen hebben is dat het allemaal positieve effecten zijn, deels gerealiseerd met innovaties die in een mum van tijd zijn ontwikkeld om de moeilijkheden van de coronacrisis het hoofd te bieden.
Gedwongen thuiswerken prettige nieuwe werkvorm
Het is misschien wel het meest herkenbare verschijnsel van de coronacrisis: van de ene op de andere dag moesten mensen zoveel mogelijk thuis gaan werken. Het vergde hier en daar wat aanpassing, maar op veel plaatsen bleek dat de eigen stek helemaal niet zo verkeerd is als werkplek. Onderzoek van de Nationale Vacaturebank en Intermediair liet zien dat meer dan de helft van de thuiswerkers dit als prettig ervaart.
Ook studenten kwamen gedwongen thuis te zitten, toen universiteiten en hogescholen hun deuren moesten sluiten. Dit heeft zorgde ervoor dat colleges online moeten worden gegeven. Uiteraard heeft face-to-face ook zijn voordelen, maar niet meer in de spits hoeven reizen voor één hoorcollege is ook niet mis. Daarnaast zou deze vorm van educatie ruimte kunnen vrijmaken in de soms overvolle faculteitsgebouwen.
Halvering aantal gevallen van buikgriep
Het afstand houden en religieus handen wassen lijkt ook te helpen voor andere ziektes dan covid-19. Uit cijfers van het kennisinstituut Nivel blijkt in ieder geval dat het aantal door huisartsen vastgestelde gevallen van buikgriep onder de Nederlandse bevolking gehalveerd is.
Ook het aantal vastgestelde gevallen van oorinfecties is drastisch teruggelopen. Deze kwaal komt vooral voor bij jonge kinderen. In de coronacrisis liep het aantal oorontstekingen per 100.000 peuters terug van 500 naar 100 per week.
Innovaties in de zorg
Zeker in de zorg werden in een ongekend tempo nieuwe uitvindingen gedaan. Beademingsapparatuur die eigenlijk voor één persoon was bedoeld werd zo omgebouwd dat er meerdere mensen tegelijk gebruik van maakten, er ontstonden apps die ingezet worden voor communicatie met patiënten en self learning-software waarmee je met een gewoon echo-apparaat plotseling een diagnose kan stellen waar normaal een longarts aan te pas moet komen.
Ook in de psychische zorg is flink geïnnoveerd. Cliënten kunnen nog steeds terecht voor therapie, maar nu veelal via videobellen. Dit biedt mogelijkheden voor de toekomst, bijvoorbeeld als een psychisch zorgtraject anders onderbroken zou worden door een langdurig verblijf in het buitenland.
Haute cuisine in een plastic tasje
Dan zijn er ook nog de simpelere dingen in het leven. Een avondje afhaaleten was allang niet meer beperkt tot alleen pizza en shoarma, door de coronacrisis is het aanbod flink toegenomen. Zo kun je inmiddels ook heerlijke tapas afhalen of bestellen, en zijn er zelfs befaamde chefkoks die op deze manier hun kookkunsten aanbieden.
Sommige restaurants bieden nu ook voedselpakketten aan, waardoor je zelf ook nog het schort voor mag binden. In zo'n bestelling krijg je een pakket met de ingrediënten en een instructie, waardoor je in je eigen keuken het gevoel kunt nabootsen van een toprestaurant.
Een einde aan ellenlange wachtrijen
Om weer open te kunnen gaan hebben de attractieparken zich ook moeten aanpassen aan de nieuwe situatie. Er kwamen looproutes en speciale vakken, maar ook introduceerden ze een innovatie die een dagje pretpark een stuk leuker kan maken als je niet van wachten houdt: de virtuele wachtrij.
Deze techniek wordt bijvoorbeeld al gebruikt in het attractiepark Walibi. Hierbij neem je met behulp van je smartphone plaats in de virtuele wachtrij en krijg je een seintje als je bijna aan de beurt bent. In de tussentijd hoef je hierdoor niet meer naar een met kauwgom beplakte wand te staren, maar kun je je tijd gebruiken om de rest van het park te verkennen.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.