Philippe Gilbert, oud-wereldkampioen wielrennen, etappe winnaar in de Tour de France én veelvuldig wielerklassieker-winnaar vreest dat het eventuele niet doorgaan van de Tour de France ertoe kan leiden dat sponsors van wielerploegen afhaken.

Dat zei de wielrenner in gesprek met het Vlaamse Sporza in een interview via de webcam: "Zonder de Tour wordt het sowieso moeilijk voor de sponsors, want veel sponsors zijn in de koers alleen omdat er een Tour de France is. Voor veel sponsors maakt het niet uit of je wint in bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen, maar wél in de Tour."

4 miljard mensen

Maar wat maakt die Tour de France dan zoveel belangrijker dan andere wielerwedstrijden? Wordt er vanuit sponsor-oogpunt dan alleen in juli in Frankrijk een relevante koers gereden, en is de rest, tussen maart en oktober dan irrelevant?

Sportmarketeer Bob van Oosterhout, directeur van Sport marketingbureau Triple Double legt in 1 zin uit waarom de Tour zo groot is. "De Tour bereikt wereldwijd 4 miljard mensen. Dat is voor heel veel sponsors dé rechtvaardiging om soms wel tien miljoen euro of nog meer, jaarlijks neer te leggen voor een wielerploeg."

'Het is als het EK of WK'

Robert Kok, auteur van twee boeken over sportsponsoring waarvan één prijswinnend, vergelijkt de Tour met andere koersen, en trekt daarbij de vergelijking met de voetbalwereld.

"Het is een beetje zoals je de eredivisie wedstrijden hebt, waarbij je altijd een vast aantal kijkers hebt, en een EK of WK voetbal waarbij je een klap meer kijkers hebt, zo is het ook bij de Tour de France in het wielrennen ten opzichte van andere wielerwedstrijden", vertelt hij.

Vakantie én geen voetbal zorgt voor aandachtige Tour volger

Zowel Oosterhout als Kok refereren ook aan de timing van de Tour. Die is in juli, de zomervakantie, en het voetbal is dan ook afgelopen. Dat mes snijdt op die manier aan twee kanten; het is hét sportevenement van die maand, én mensen hebben veel meer tijd om naar de etappes te kijken gezien de vakantieperiode.

Philippe Gilbert is bang dat wielersponsors afhaken als de Tour niet doorgaat. Zo'n zwart scenario zien onze sportmarketing deskundigen niet voor zich. Robert Kok zegt daarover: "Ik verwacht niet dat sponsoren zich direct terugtrekken, maar bij sommigen die al twijfelen zou dit een extra argument kunnen zijn om bijvoorbeeld voor maar één jaar bij te tekenen." Ook Oosterhout hoopt en verwacht dat sponsors niet direct afhaken. Vast staat dat het in elk geval niet helpt om nieuwe sponsors aan te trekken.

Lees ook

Verschil winst en een ontsnapping

Kok plaatst ook nog wel een kanttekening bij de opmerking die Gilbert maakte over winnen in de Ronde van Vlaanderen. "Ik weet niet zeker of winst in de Ronde van Vlaanderen niet te vergelijken is met een ontsnapping in de Tour de France."

"Want winst, daar kun je groots mee uitpakken ook op sociale media, je koppelt positiviteit aan je merk. Bij een ontsnapping ben je wel lang in beeld, maar verder gebeurt er niet zoveel", zegt Kok.

Unieke sfeer

Bob Oosterhout is inmiddels helemaal in Tour sferen geraakt: "De Tour is niet alleen de Tour, de Tour is niet alleen sport, de Tour gaat ook een beetje over folklore en over cultuur over het vakantiegevoel en over Franse chateaus, over de zomervakantie die eraan komt. En over 's middags barbecuen in de tuin en dan Radio Tour de France op de achtergrond, ja en dat hele gevoel zorgt ervoor dat de Tour de France werkelijk met kop en schouders boven de rest van de koersen uitsteekt."

Van Oosterhout geeft wel toe dat die maand juli van enorm belang is. Want mocht een Ronde van Italië op dit moment worden gereden, dan zouden daar enorm veel mensen naar kijken zo meent hij.

Niet niet afgelast

Op dit moment wil de Tourorganisator nog niet weten van het aflasten van de Tour de France. Maar als de Tour wellicht niet in juli doorgaat dan zijn er nog maar weinig mogelijkheden om de wedstrijd later in het seizoen door te laten gaan, iets dat Robert Kok hoogst verbaast.

"De UCI, de wereldwielerbond, heeft het wereldkampioenschap wielrennen nu zo uitgebreid gemaakt, met twee weekenden in het najaar. Dat staat al vast. Daardoor is het veel moeilijker om andere grote wielerwedstrijden door te schuiven. Heel veel teams, waaronder Jumbo-Visma zijn daar niet zo blij mee."

Luisteren

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.