Is trein of bus straks alleen nog toegankelijk voor reizigers met een cruciaal beroep? Als het aan vakbond FNV ligt wel. Er zijn zorgen bij vervoerders over het hanteren van de anderhalvemeter-regel. Dat lijkt een onmogelijke opgave voor het ov.

In de praktijk zou het betekenen dat er straks plek is voor 20 tot 25 procent van het normale aantal reizigers in de trein, tram, bus of metro. Volgens Pedro Peters van branchevereniging OV-NL moet er daarom snel duidelijkheid komen over hoe dit in de toekomst te handhaven valt.

Moreel appèl werkt tot nu toe goed

"Het kabinet moet richtlijnen opstellen voor wie wel en niet met het openbaar vervoer mag reizen. Wij zijn nu in overleg met het ministerie over verschillende protocollen en scenario's," vertelt hij.

Tot nu toe is het gebleven bij een moreel appèl om het openbaar vervoer alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen. De meeste mensen lijken daar goed naar te luisteren: het aantal ov-gebruikers is drastisch teruggelopen naar slechts 10 procent van het totale aantal mensen dat normaal gesproken met het openbaar vervoer reist. Daardoor lukt het nu goed de anderhalve meter in acht te nemen.

'Alleen voor cruciale beroepen'

Maar volgens Henri Jansen van FNV Spoor is deze situatie onhoudbaar. "Als wij willen dat het ov operationeel blijft -dat mensen niet ziek worden en besmet raken- dan zullen keuzes gemaakt moeten worden. Anders wordt het openbaar vervoer straks de flessenhals van de anderhalvemetersamenleving. En daarom zeggen wij: het ov enkel en alleen nog voor cruciale beroepen."

Volgens Jansen zou het plan niet al te ingewikkeld uitvoerbaar zijn door reizigers dan met een speciaal toegangsbewijs in de app te laten reizen.

'Maak van OV-personeel geen scheidsrechters'

Ook de branchevereniging hoopt dat er snel meer duidelijkheid komt van het kabinet. "Wij zijn een overheidsvoorziening, het kabinet zal degene moeten zijn die zegt: jij mag er wel in, jij mag er niet in. Tot nu toe wordt goed geluisterd naar moreel appèl. Maar hoe organiseer je dat als er wat vrijheid bij gaat komen straks?" vraagt Peters zich af.

"Met slechts 10 procent van de reizigers zien we nu al af en toe ruzie en gedoe: denk aan zwartrijders en spuugincidenten of dringen bij de toegangsdeur wie er wel en niet in mag. Je kunt buschauffeurs of treinconducteurs er niet mee opzadelen om hier scheidsrechter van te zijn."

Trein vol weekendtassen

Op social media viel afgelopen weekend een tweet van internist Anna Verhulst op. Zij werkt op de intensive care van het Meander Medisch Centrum en ging met het openbaar vervoer richting haar werk voor een nachtdienst. Ze trof een volle trein aan, vooral gevuld met mensen met weekendtassen, waardoor het moeilijk was om afstand te houden.

Onder ander Roger van Boxtel, topman van de NS, reageerde op haar tweet. Ook hij benadrukte nog maar eens dat de trein op dit moment alleen voor mensen met een cruciaal beroep is en niet voor 'uitjes'. In een reactie laat de NS weten dat het vooralsnog geen besluit wil nemen over het voorrang verlenen aan cruciale beroepen maar in afwachting is van de maatregelen die het kabinet morgen zal aankondigen.

audio-play
Bekijk hier de TV-reportage:

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.