Voor de tweede achtereenvolgende week zijn de scholen dicht. Dat betekent dat kinderen de komende tijd thuis aan de slag moeten. De ene ouder heeft zich al getransformeerd tot part-time juf of meester. De ander zit nu al met de handen in het haar.

Bas van Oorschot uit Den Bosch is zo'n ouder die na het ontbijt de keukentafel tot schoolbureau omdoopt. Hij probeert zoveel mogelijk het ritme van school aan te houden met zijn twee dochters Kiki (10) en Isa (8). "Na het ontbijt om half 9 beginnen we, en rond 3 uur zit de 'schooldag' er weer op. Dan richten we de keukentafel ook weer als eettafel in, zodat de meiden ook echt het gevoel hebben dat school is afgelopen en ze weer thuis zijn."

'Speel geen school na'

Zo'n vast ritme voor de kinderen is belangrijk, vindt ook Roy van Veen. Hij is het brein achter Olaf Ontdekt, een bedrijf dat thuisonderwijsmethodes ontwikkelt. Maar hij vindt het ook belangrijk dat ouders niet school gaan naspelen. "Je bent geen docent, je zit niet in een schoolomgeving en je hebt er simpelweg de middelen niet voor."

Roy koos ervoor om zijn dochter Sofia niet naar een basisschool te sturen, maar zelf les te geven. "We konden geen school vinden die bij ons paste. Mijn vrouw en ik hebben er uiteindelijk voor gekozen het zelf te gaan doen."

audio-play
Sinds vorige week zijn veel ouders ineens ook thuisdocent geworden, nu scholen dicht zijn door het coronavirus. Maar hoe maak je een succes van thuisonderwijs? Arjanne, Bas en Roy hebben al ervaring en geven tips.

'Geen foto's in de schoolapp of op Instagram'

Hij heeft ook een absolute afrader. "Ga als ouder niet de schoolapp of Instagram gebruiken om allerlei foto's te posten van 'kijk ons nou'. Ik krijg dagelijks echt zo'n 50 mailtjes van ouders die daardoor helemaal in de stress raken. Die zich afvragen waarom het bij een ander wel lukt en bij hen niet."

Arjanne Hoogerman is voormalig docent, en werkt nu als onderwijskundige bij Malmberg, een bedrijf dat schoolboeken en digitale lesmethodes uitgeeft. "Wij hebben online gereedschap gemaakt waar leraren, maar ook ouders mee kunnen werken. Die nemen we daar stap voor stap in mee. Zo hebben we lessen die normaal gesproken op school 75 minuten duren teruggebracht tot de kern van 10 minuten of een kwartier zodat het thuis door de ouders in behapbare brokken kan worden aangeboden."

'Maak er geen trainingskamp van'

De tip van Arjanne Hoogerman: "Maak er geen trainingskamp van. Sommige ouders hebben het idee van 'zo, nu kunnen we even een achterstand wegwerken'. Maar dat is niet de bedoeling, én een illusie. Houd contact met de leraar, die heeft het overzicht dus ga daar het gesprek mee aan."

In Den Bosch is het zeker geen trainingskamp. Om het thuisonderwijs toch een beetje leuk te houden voor hun dochters heeft het gezin een 'leuke dingenlijstje' gemaakt. "Daar hebben we samen met de kinderen dingen op gezet die we leuk vinden om te doen, zoals smoothies maken, yoga of een cake bakken. Dat vinden we ook erg belangrijk om de motivatie voor de kinderen erin te houden."

Video: eerder gaf psycholoog George Hu tips over thuisonderwijs

audio-play
Veel mensen zitten op dit moment thuis door het coronavirus. Maar hoe hou je dat voor langere tijd vol? Psycholoog George Hu hielp mensen in Wuhan, de stad die in januari in quarantaine ging. Hij geeft praktische tips die jou misschien ook kunnen helpen.

'Je bent geen leraar'

Bas is tot zover best tevreden over hoe het bij hem thuis gaat. "Bij ons gaat het redelijk goed, alhoewel je natuurlijk moet wennen aan de situatie want je bent geen leraar." Maar hij hoort ook verhalen van mensen bij wie de thuislessen wat minder soepel verlopen. "Vrienden van ons zitten nu met drie kinderen thuis, en ook nog eens in een verbouwing terwijl ze ook allebei moeten werken. Dat kan een behoorlijke druk opleveren."

Maar ook bij Bas thuis zijn momenten waarop het even niet zo makkelijk gaat. "Het is een situatie waar we allemaal erg aan moeten wennen. De kinderen zijn soms ook erg verdrietig en moeten dan huilen omdat ze zijn afgesneden van hun sociale leven en hun vriendjes en school ontzettend missen."

'Goed in rekenen, maar niet in taal'

Toch is dochter Kiki blij met hoe het gaat. "We zitten allemaal in een situatie die we niet fijn vinden, dus we proberen goed rekening met elkaar te houden." Wel heeft ze nog een klein puntje van verbetering voor haar vader. "Papa is goed in rekenen, maar niet zo goed in taal. Laatst hadden we ook een paar lastige opdrachten en die snapte hij niet zo goed."

audio-play
Bekijk hier de tv-reportage.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.