Een flinke claxon, een middelvinger of op hoge snelheid bumperkleven: alledaagse verschijnselen op de Nederlandse wegen. Uit onderzoek van EenVandaag blijkt het lontje van bestuurders van sommige automerken wat korter dan de ander.
De middelvinger
Van de ruim 23.000 automobilisten die EenVandaag ondervroeg, geeft 29 procent toe recent een obsceen gebaar te hebben gemaakt naar een ander. Volkswagen- en Ford-bestuurders schieten op dit vlak boven de rest uit. Ruim eenderde van beide groepen gaf recent de middelvinger aan een andere weggebruiker.
Audi-bestuurders moeten het vaakst een middelvinger van een andere weggebruiker incasseren. Naar 59 procent van hen werd onlangs nog een middelvinger opgestoken. Dit is fors hoger dan gemiddeld: 37 procent.
Lees ook
Reactie uit ergernis
Wederom een negatieve hoofdrol voor Ford-bestuurders als het gaat om de neiging om te reageren uit ergernis. 68 procent van de Ford-bestuurders uit het onderzoek geeft aan de ander regelmatig of vaak te laten weten als zij getergd zijn. Gemiddeld is 55 procent daartoe geneigd. Ook niet laag, maar de Ford-bestuurder is dus aanzienlijk opvliegeriger.
Uit onderzoek blijkt verder dat 13 procent van de automobilisten zelf wel eens betrokken is in een verkeersruzie. Opvallend is dat bestuurders van een Mercedes (28 procent) of een BMW (24 procent) daar aanzienlijk vaker in verwikkeld raken dan anderen.
Lees ook
Aan het onderzoek, gehouden van 1 tot en met 22 februari 2019, deden 26.153 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee. Daarvan hebben 23.563 ondervraagden een rijbewijs. De uitslag is na weging representatief voor zes variabelen: leeftijd, geslacht, spreiding over het land, stemgedrag, opleidingsniveau en burgerlijke staat.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.