Door tegenvallende reizigersaantallen zijn OV-bedrijven door het hele land bang dat ze 20 tot 30 procent van hun ritten moeten schrappen. Coronasteun om dit op te vangen valt weg. Reizigersvereniging Rover ziet het al gebeuren en maakt zich zorgen.
In het openbaar vervoer is nog lang niet zo druk als voor corona. Veel bussen zijn momenteel slecht gevuld. Tijdens de coronaperiode steunde de regering de ov-bedrijven om het vervoer overeind te houden. Maar die steun stopt.
Geen steun, geen vervoer
Woordvoerder Rolf Harbers van RET maakt zich grote zorgen over de gevolgen van het stoppen van die steun. "Tot 30 procent minder ov is een realistisch scenario. Wij zijn een bedrijf. Als er geen steun komt, zullen we ritten moeten schrappen en personeel moeten ontslaan."
Rover-voorman Freek Bos deelt de zorgen van de stads- en streekvervoerders. Een groot deel van het vervoer kan dan niet meer rijden. "Stel je voor: een op de drie bussen valt uit, hoe komen grote groepen mensen dan nog op hun werk? Daarnaast wil minister Rob Jetten ons uit de auto hebben, maar ondertussen breken we het openbaar vervoer af."
GGZ-instelling niet bereikbaar
De coronasteun stopt, omdat het ministerie ervan uitgaat dat de bezettingsgraad in het ov straks weer 93 procent zal zijn. Volgens de vervoersmaatschappij RET is dat een veel te optimistische schatting. "Die schatting is gemaakt in een tijd dat we gingen 'dansen met Janssen', er was nog geen omikron en de pandemie leek snel voorbij."
De RET ziet zich nu soms genoodzaakt buslijnen te schrappen. Zo werd onlangs, in de weekends, de buslijn in het dorp Poortugaal, onder de rook van Rotterdam, geschrapt. Daardoor kan een GGZ-instelling in Poortugaal niet met de bus worden bereikt door cliënten, familie en personeel.
Ook de trein onder druk
Het busvervoer is niet de enige vorm van ov die onder druk staat. Vervoersdeskundige Niels van Oort van de TU Delft deed samen met de NS meerdere onderzoeken naar het reizigersgedrag in de trein na corona. Van Oort constateert dat ook de trein nog lang niet zo vol zit als voor corona en verwacht dat dit voorlopig niet volledig op het oude niveau terugkeert.
"Een op de vijf treinreizigers geeft aan minder te gaan reizen. Er wordt minder gereisd door het thuiswerken en de spits wordt vaker gemeden. Daarnaast heeft een deel van de reizigers een alternatief gevonden, zoals de e-bike of de auto. De corona-maatregelen zijn natuurlijk nog niet zo lang voorbij, maar we zien nu toch een stabilisatie van het aantal treinreizigers."
Staatssecretaris: geen extra geld
Staatssecretaris van Infrastructuur Vivianne Heijnen kent de zorgen van de stads- en streekvervoer, maar wil geen extra geld toezeggen. Zij benadrukt dat de vervoerders nog tot 2023 coronasteun ontvangen: "Wij vinden het ov ontzettend belangrijk als kabinet. Daarom hebben we de vergoeding al doorgetrokken tot 2023." In juni praat Heijnen verder over de financiële positie van de streekvervoerders.
Verder wijst de staatssecretaris op de rol van de provincie: "Die zijn verantwoordelijk voor het streekvervoer. Sommige provincies gaan steeds slimmer om met vervoer. In Zeeland zijn ze een nieuw systeem aan het inregelen, waarbij niet standaard heel veel busvervoer is, maar op opvraag bussen beschikbaar zijn."
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.