
Waarom het vuilnis door staking van afvalverwerkers niet meer wordt opgehaald in de grote steden
Wie in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Utrecht woont, moet zich de komende dagen voorbereiden op stapels afval op straat. Vanaf vandaag tot en met woensdag wordt er geen restafval aangenomen bij afval-inzamelingspunten, omdat de afvalsector gaat staken.
De komende dagen worden er in de vier groten steden nog wel kliko's opgehaald, maar vuilniswagens kunnen hun afval niet meer kwijt. Er wordt gestaakt. De sector is namelijk boos: niet over hun salaris, maar om de plastictaks die vanaf 2028 in moet gaan.
Hoge rekening voor afvalverwerkers
De nieuwe regeling bepaalt dat niet de bedrijven die het plastic produceren moeten betalen voor de heffingen, maar de bedrijven die het verwerken. De rekening komt over 3 jaar dus op het bordje van de afvalsector te liggen. En dat vindt de sector oneerlijk.
"De overheid wil een plasticheffing van ongeveer 560 miljoen euro innen. Daarmee willen ze circulariteit stimuleren. Wij staan daar volledig achter, maar vinden het wel heel raar dat de vervuiler niet hoeft te betalen", zegt Michel Buitenhuis. Hij werkt bij Attero, een bedrijf dat afval verwerkt tot nieuwe grondstoffen en groene energie, en is namens vakbond FNV aanwezig bij de staking.
Geschrapte plannen
"Toen het kabinet aan deze regeerperiode begon, was het van plan om de circulaire economie te stimuleren met de opbrengsten van de plasticheffing", beaamt Ralph Peters, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging voor Afval- en Reinigingsmanagement (NRVD). "Een circulaire plasticheffing noemde ze het. Het moest enerzijds de circulaire economie stimuleren, en anderzijds het geld ophalen bij fossiele bedrijven."
Maar de plasticindustrie kwam hiertegen in verweer, vertelt Peters. Inmiddels is het plan geschrapt. "Bij de besluitvorming over de voorjaarsnota heeft de coalitie besloten daar gehoor aan te geven, en dus kijken ze nu naar het einde van de keten om het bedrag op te halen."
'Voor 25 euro rijden ze de grens over'
Volgens Buitenhuis is de belastingheffing funest voor de sector. "Wij moeten in één keer 600 miljoen ophoesten. Dat betekent dat onze concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland volledig in zal storten." De poorttarieven van de inzamelingspunten zullen namelijk met zo'n 150 euro gaan stijgen, vertelt hij.
"Maar voor 25 euro rijden ze de grens over. Ze gaan dus ons afval transporteren naar landen waar de verwerking goedkoper, maar ook slechter voor het milieu is." Buitenhuis noemt het besluit van de regering "onbegrijpelijk."
Verloren kennis
"Dit komt neer op het verhogen van de CO2-heffing op het verbranden van afval", zegt Peters. "De circulaire component is verdwenen", vertelt hij. Dat vindt de afvalsector vervelend, want zij willen meewerken aan het verduurzamen.
"Wij willen juist met de overheid werken aan een transitieplan, waarbij we ook de werknemers meenemen, zodat die straks nieuwe groene banen kunnen krijgen. Want er zit enorm veel kennis en kunde bij deze mensen. Het zou heel erg zonde zijn als die kennis verloren gaat voor Nederland, als we al het afval maar gewoon naar het buitenland rijden", zegt Buitenhuis tot slot.