Dat komt natuurlijk omdat er nieuws is over de zaak die bij de VN loopt over de zwartgeschminkte kindervriend. 28 augustus komt het comité van de VN met aanbevelingen over hoe wij in Nederland om zouden moeten gaan met het fenomeen van de zwarte knecht. Bally Sabroso, hij stookte het vuurtje op Twitter op door een foto te posten van de heer A. Hitler.
Oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas, krijgt vandaag het laatste woord over deze kwestie:
Meer nieuws dat min of meer gerelateerd is aan deze kwestie:
Washington Post boos op NRC
Guus Valk, correspondent in de Verenigde Staten, besprak deze week in een artikel een aantal boeken over racisme in NRC handelsblad. Boven die recensie plaatste de eindredactie van NRC de volgende kop: 'Nigger, are you crazy?' Het vreselijke, voor witte mensen taboewoord, het N-woord. In een krantenkop. Weliswaar een citaat uit het besproken boek. Toch grote verontwaardiging op de sociale media in de Verenigde Staten. En dan ook nog bij het artikel: getekende plaatjes van zwarte mensen met dikke rode lippen en witte schimmen met pistolen. Vandaag dus een paginagroot artikel in de Washington post, de schrijver ervan kan geen enkel begrip opbrengen voor het gebruik van deze stereotiepe plaatjes en al helemaal niet voor het gebruiken van het woord 'nigger' in een krantenkop. 'A foul design', zegt de Washington Post, een smerig ontwerp. In Nederland krijgt de Washington Post bijval: Van Miko Flohr bijvoorbeeld.
Guus Valk, de auteur van het stuk in NRC, woont in Washington, en heeft laten weten dat hij niet gaat over de kop en illustraties. NRC heeft ook gereageerd. Dat ze de kop beter tussen aanhalingstekens hadden kunnen plaatsen maar ze blijven verder van mening dat bij een artikel over racisme heel goed plaatjes die racisme uitbeelden passen. In de USA dus geen enkel begrip, op Twitter maar ook op de site van de Washington post zijn de reacties erg heftig. Zwarte Piet wordt erbij gehaald, veel mensen halen ook het slavernij- en koloniale verleden erbij. "Nederland is een land dat weinig diversiteit kent", de Washington Post meldt dat er op de boekenredactie van NRC geen enkele journalist met een kleurtje werkt. In de WP wordt een tweet aangehaald van Siddhartha Mitter: "Ik heb geen idee hoe mijn Nederlandse Vrienden de dag door moeten komen. Dit is geen microagressie, dit is regelrecht geweld!" NRC gaat het artikel in het engels laten vertalen in de hoop op meer begrip, maar gezien de reacties nationaal maar vooral internationaal, gaat dat niets uitmaken. Sylvia Witteman wordt er bang van:
Het Chileense Schip de Esmeralda
Volgende week begint begint Sail. De Chileense Barkentijn Esmeralda komt naar Amsterdam, een prachtige viermaster. Op sociale media en elders is daar gedoe over, want: tijdens de dictatuur van Pinochet werd het schip gebruikt als drijvende martelfabriek. In Nederland woont een flink aantal Chileense vluchtelingen, die zijn verdeeld over de komst van het schip. 'Het schuldige schip', kopt de Volkskrant vandaag zelfs. Ook op Twitter gedoe.
Sommige mensen vinden dat het schip weg moet blijven, het schip wat voor veel burgers in dit land een rechtstreekse herinnering is aan het martelen en moorden wat zij of hun familie en vrienden mee hebben moeten maken. Zij vinden het hetzelfde als de Enola Gay (van de bom op Hiroshima) naar een luchtvaartshow in Japan sturen. Andere Nederlandse Chilenen vinden het juist goed dat het schip komt, ze hebben een vergunning gekregen om tijdens Sail te demonstreren en zijn blij met alle aandacht voor de wanddaden van het Chileense regime destijds.
WOLF in DRENTHE
Er is weer een wolf in Drenthe! Althans, gisteren postte iemand een foto van een beest wat best een wolf zou kunnen zijn, of een aap, of gewoon een struik, maar je weet hoe dat gaat op de sociale media: overal en nergens wordt het beest nu gespot.
De zomer is nog niet voorbij, dus het kan nog! Kijkt allen uit, en twitter die foto's!

Waarom spreken mannen zich niet vaker uit over geweld tegen vrouwen? 'Weten dat ze onderdeel van het probleem zijn'
Posts op social media over de moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude krijgen de laatste uren veel aandacht. Ze worden breed gedeeld door volgers, maar opvallend is dat vooral vrouwen deze bewustwordings-posts delen, en mannen een stuk minder.
Voor oprichter van Emancipator en schrijver van het boek 'Wat voor man wil je zijn' Jens van Tricht, is dit een herkenbaar beeld. "Al jaren, mannen spreken zich niet of nauwelijks uit over geweld tegen vrouwen of genderongelijkheid."
Afstand houden
Dat komt volgens hem omdat mannen denken dat het niet om hun gaat, en de samenleving speelt daar een rol in. "Het gaat vaak eerder over wat vrouwen doen en dat dit hen overkomt, dan over dat mannen dit soort dingen doen", legt hij uit.
"De meeste plegers van geweld zijn mannen, maar de meeste mannen zijn geen plegers. Maar de meeste mannen lijken zich op een of andere manier wel op afstand daarvan te willen houden", zegt Van Tricht. "Ze zijn denk ik ook bang om aangevallen te worden of om beschuldigd te worden." Volgens hem speelt verder mee dat mannen bang zijn elkaar aan te spreken, om nog bij de groep te kunnen horen.
Genormaliseerd gedrag
"Ik denk ergens diep van binnen, dat mannen ook weten dat ze onderdeel van het probleem zijn. Ook al doen ze niet dit soort heftige dingen", gaat Van Tricht verder.
Dat komt volgens hem mede door de meer seksistische dagelijkse cultuur waar mannen mee te maken hebben. "Waarin genderongelijkheid, seksistische grappen en homofobie eigenlijk genormaliseerd gedrag is. Dat draagt natuurlijk wel bij aan een cultuur waar dit soort dingen in kunnen gebeuren."
Belangrijke rol bij gendergelijkheid
Van Tricht denkt dat mannen en enorme rol spelen als het gaat om gendergelijkheid. "Ik denk dat het doorbreken van traditionele ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid een belangrijk deel van de oplossing voor veel problemen is in de samenleving", legt hij uit.
Want, "mannen hebben zelf ook last van die stereotypen", gaat hij verder. "Dat ze niet zichzelf mogen zijn, dat ze zich moeten bewijzen en dat ze hun gevoelens niet mogen uiten."
Meer mannen spreken zich uit
Van Tricht ziet wel dat steeds meer mannen zich hiervoor uitspreken en inzetten. "Niet alleen bij demonstraties en de Women's March, maar ook in hun organisaties, bedrijven en gemeenschappen. Ik durf ook wel te zeggen dat er meer mannen zijn die zich nu durven uit te spreken dan in het verleden." Toch is het in verhouding met het aantal vrouwen veel te weinig.
Dat vrouwen zich meer uitspreken dan mannen, waaronder dus op social media door posts te delen, komt volgens hem vooral omdat ze bang zijn voor de reacties van hun gelijken. "Mannen die zich uitspreken voor gendergelijkheid en vrouwenrechten krijgen ook met tegenwerking te maken. We weten van de haat waar vrouwen mee te maken krijgen als ze zich uitspreken en dat is gruwelijk. Maar mannen die zich erover uitspreken, krijgen ook met zulke dingen te maken. Maar in mijn ogen wel minder heftig."
Bagatelliseren en omdraaien
Toch ziet hij ook dat veel mannen nog steeds het probleem willen bagatelliseren. "Of omdraaien, of vinden dat vrouwen niet moeten zeuren of dat ze het aan zichzelf te danken hebben. Wat ook meteen aangeeft waarom het voor mannen die zich wel willen uitspreken moeilijk is dat te doen. Dan krijgen ze dat ook over zich heen of dan moeten ze daar de strijd mee aan."
Er groeit een generatie jongens op die heel onzeker blijkt te zijn over hoe ze man moeten zijnJens Van Tricht
En juist dat laatste kan het volgens Van Tricht ook moeilijk maken. Want als je als man de 'strijd' aangaat door te ruziën, doe je iets wat traditioneel mannelijk is. "Terwijl de mannen die zich hierover willen uitspreken ook op zoek zijn naar andere manieren om strijd aan te gaan."
Blijven uitspreken
Toch hoopt hij dat zowel vrouwen áls mannen zich blijven uitspreken. "Er groeit een generatie jongens op die heel onzeker blijkt te zijn over hoe ze man moeten zijn. En dan komen ze terecht bij mensen aan wie ze vaak ook nog duur moeten betalen om te leren hoe je vooral een echte man moet zijn."
Maar daar mis je de boot, volgens hem. "Want waar het om gaat is dat je vooral een echt mens moet zijn. En daarvoor heb je die zogenaamd mannelijke eigenschappen nodig, maar zeker ook die zogenaamd vrouwelijke eigenschappen."