Met een kater naar werk of ziek melden door de nachtwedstrijd van Oranje? Dit zijn je rechten en plichten als werknemer.
WK voetbal 2026

Niet naar werk na nachtwedstrijd Oranje? 'Als je geen vrij hebt gevraagd, zijn er geen excuses'

Vannacht speelt Oranje de eerste nachtwedstrijd van het WK. Veel mensen zullen daarom op vrijdag met kleine ogen op werk zitten, maar mag je ook minder werken of je zelfs ziek melden? "Als je geen vrij hebt gevraagd, zijn er geen excuses."

De wedstrijd van Nederland tegen Tunesië begint pas om 01.00 uur donderdagnacht. Daardoor zullen veel mensen tot in de late uurtjes bij vrienden of in een kroeg naar het Nederlandse elftal kijken. Leidt dat de volgende dag tot een kater of vermoeidheid? Dan kun je je niet zomaar ziekmelden. Volgens advocaat arbeidsrecht Pascal Besselink moet je een verlofdag opnemen als je vrij wilt. "Je moet er fris en fruitig staan, daar betaalt je werkgever voor."

Eerlijkheid duurt het langst

Maar wat als je 's ochtends merkt dat je toch te weinig slaap hebt gehad of te veel drankjes hebt gedronken? Dan besluiten werknemers soms om zich spontaan ziek te melden, dat gebeurt volgens de advocaat ook tijdens carnaval. Voor werkgevers leidt dat tot een lastige situatie, want werknemers zijn nooit verplicht om de reden van ziekmelding te noemen. "Ook al heeft de werkgever het vermoeden dat het met het Nederlands elftal of carnaval te maken heeft."

Volgens Besselink kun je toch beter open het gesprek aangaan met je leidinggevende dan je zomaar ziek melden: "Als de werknemer eerlijk is en zegt dat hij of zij een kater heeft, dan kun je als werkgever naar alternatieve afspraken kijken. Denk aan het inzetten van een vakantiedag, dan is jouw Oranje-nacht niet voor rekening van je baas."

Respect voor elkaar

Juridisch gezien kun je je dus ziek melden zonder daarbij aan te geven dat het komt door de nachtelijke wedstrijd van Oranje. Maar volgens Besselink moet je goed nadenken of je op deze manier met je werkgever wil omgaan.

"Heb je een leuke baan en een goede verhouding met je baas? Wees dan open en transparant, dan kom je er meestal wel uit."

Advertentie via Ster.nl