
Kan een scriptie nog wel echt toetsen of een student mag afstuderen? 'Met AI schrijf je hem in een paar minuten'
De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) roept op tot extra regels voor het maken van scripties. Dat is nodig omdat door het gebruik van AI lang niet altijd duidelijk is of een scriptie laat zien wat de student kan.
Abdelkader Karbache is voorzitter van de LSVb en student aan de TU Delft. Hij zegt: "Met AI kan je de computer in een paar minuten een bachelorscriptie laten schrijven, het wordt tijd dat we op een andere manier gaan kijken naar scripties." Gisteren waarschuwden experts hier ook al voor in het AD.
ChatGPT
De roep om iets rond de scripties te veranderen deed de LSVb al eerder, de studentenvakbond wees er in 2019 op dat de scriptiebegeleiding onder de maat zou zijn terwijl alleen studenten die het kunnen betalen privé-begeleiding kunnen regelen.
Nu gaat het de LSVb om de 'generatieve AI'-systemen zoals ChatGPT die - als ze de juiste opdracht krijgen - hele stukken van scripties kunnen schrijven.
Anders naar onderwijs kijken
En wat toets je dan nog? Filosoof en data-ethicus Piek Knijff ziet ook dat de scripties in deze tijd problematisch zijn: "De student moet met een scriptie laten zien dat hij over onderzoeksvaardigheden, schriftelijke vaardigheden en reflectie beschikt en als je ChatGPT of andere AI inzet dan weet je niet of de student die vaardigheden heeft."
Moeten we de scriptie helemaal schrappen? "Ik denk dat we anders naar het onderwijs moeten kijken", zegt Knijff. "Door de komst van ChatGPT en andere AI-systemen moeten we helemaal teruggaan naar de vraag: wat willen we toetsen en hoe? Een eindwerkstuk of scriptie moet dan inderdaad een andere vorm krijgen."
Alternatieven
Zowel de LSVb als de data-ethicus wijzen op alternatieven die nu al gebruikt worden bij sommige opleidingen. Knijff: "Voor onderzoeksvaardigheden, schrijfvaardigheden, reflectie vaardigheden is er in de hele opleiding al toetsing. En wat de scriptie betreft: er wordt al geëxperimenteerd met kort schriftelijke werkstukken die mondeling worden getoetst. De mondelinge toets wordt dan belangrijker."
"Het wordt hoog tijd dat het onderwijs meebeweegt", zegt LSVb-voorzitter Karbache. Niet alleen om het onderwijs te verbeteren, ook omdat studenten zo langzamerhand bang worden dat ze onterecht van fraude worden beschuldigd. "In de praktijk krijgen we nu klachten van studenten dat ze foutief tot fraudeur worden gemaakt omdat docenten zo bang zijn dat ChatGPT gebruikt kan worden."
Opleidingen bepalen regels zelf
De studentenvakbond vraagt heldere regels maar het is aan de opleidingen zelf om die te bepalen. Op sommige universiteiten wordt het gebruik van AI onderdeel van de toetsing.
Zo wordt er in het mondeling gevraagd: welke opdracht (prompt) heb je aan het AI-systeem gegeven? Waarom juist deze opdracht? Welke AI heb je gebruikt en waarom juist deze?