Zaak-Jansen Steur

Jansen Steur: waarschijnlijk ook Duitse slachtoffers

Ernst Jansen Steur, de arts die in Nederland strafrechtelijk vervolgd wordt vanwege grote medische fouten, heeft in Duitsland waarschijnlijk zeker één slachtoffer gemaakt. Een van zijn patiënten zou zich dagenlang niet hebben kunnen bewegen toen naar buiten kwam dat hij een ruggenprik bij haar had uitgevoerd.

De vrouw deed zondag haar verhaal in een lokale krant. Jansen Steur werkte sinds 2011 voor een kleine kliniek in de stad Heilbronn bij Stuttgart, door gebruik te maken van een vals artsendiploma. Het ziekenhuis ontsloeg hem naar buiten kwam dat hij er werkte en het Duitse Openbaar Ministerie is een onderzoek gestart.

In Nederland loopt een strafzaak tegen de 67-jarige Jansen Steur. Tussen 1996 en 2003 zou hij veel foute diagnoses hebben gesteld. Hij werkte in die tijd als neuroloog bij het Medisch Spectrum Twente in Enschede. Een van zijn patiënten pleegde zelfmoord na een slechtnieuwsgesprek.

Journalist Rob Vorkink van RTV Oost volgt de zaak-Jansen Steur al jaren, en vertelt over de laatste ontwikkelingen. Hij blogt:Ach ja, door deze houding kan Jansen volgend jaar gewoon aan de slag in een hospitaal in Polen, Tsjechie, Frankrijk of Italie. Geen haan die kraait naar Ernst Nicolaas Herman Jansen.

Lees hier het hele verhaal.

Volgens het onderzoek van Vorkink is neurloog Jansen Steur in vijf Duitse ziekenhuizen werkzaam geweest. Van zijn werkzaamheden in het eerste ziekenhuis zou de inspectie op de hoogte zijn geweest. Hij mag daar in 2006 echter gewoon aan de slag.

 

Je hebt onze social cookies (nog) niet geaccepteerd.

Doet dit onderdeel van deze website het niet? Voor een volledig werkende website accepteer je hier de social cookies.

Letselschade-expert Yme Drost deed in 2009 al aangifte bij het Openbaar Ministerie Jansen-Steur. Toch kon Jansen Steur tot vorige week blijven werken in de medische wereld.

Hoe kon Jansen Steur zo lang zijn gang gaan? Daarover maakte EenVandaag onlangs deze reportage:

AVROTROSBron: ANP

Jongeren zijn bang dat treinreis te duur wordt, nu goedkope dagkaart wordt afgeschaft: 'Middelvinger naar ons'

De NS stopt met de speciale dagkaart voor jongeren. Nu kunnen tieners nog voor 8,50 euro buiten de spits reizen, maar vanaf morgen kan dat niet meer. En zo wordt een treinreis onbetaalbaar, vinden veel jonge mensen. "Ik heb hem echt nodig."

Een van die jongeren is de 17-jarige Isabel Verwaal uit het Gelderse Overasselt. Voor haar vooropleiding dans pakt ze iedere week in de daluren de trein van Nijmegen naar Tilburg, en weer terug. Nu kost haar dat dus 8,50 euro, maar vanaf deze week is ze 17,88 euro kwijt aan een retourtje. En dat is voor een scholier een groot verschil, schrijft ze in een lezersbrief in de Volkskrant.

3 uur werken

Isabel zegt dat het voor haar straks 'dus al ruim 3 uur werken voor één treinreisje' is. En dat klopt: voor 17-jarigen is het minimumjeugdloon vanaf 1 juli - morgen dus - 5,69 euro per uur. Andere opties hebben haar leeftijdsgenoten niet, benadruk de brievenschrijver: "Alleen autorijden onder de 18 mag namelijk nog niet."

Ook voorzitter Casper Cornelisse van vakbond CNV Jongeren is bang dat reizen voor jongeren een stuk moeilijker wordt als de speciale jongerenkaart wordt afgeschaft. "Zolang jongeren geen goed inkomen hebben moeten ze het juist hebben van tussenoplossingen als de Jongerendagkaart. Dit is een middelvinger richting jongeren."

Niet genoeg verdienen

Terwijl op reis kunnen gaan belangrijk is op die leeftijd, vindt hij. "Als je 16 of 17 bent, kom je aan het einde van je kindertijd. Dan ben je nog niet volledig volwassen, maar leid je wel een zelfstandiger leven. Dan wil je de kans krijgen om zelfvoorzienend te zijn", legt Cornelisse uit. Dat hoort de vakbondsleider ook van jonge leden van CNV.

"Het is gewoon belangrijk dat jongeren hun leven kunnen betalen", gaat hij verder. "Op dit moment verdien je best weinig als je een baantje hebt." Veel jongeren verdienen rond het minimumjeugdloon, wat begint met 4,32 euro per uur voor 15-jarigen en oploopt naar 5,69 euro per uur op 17-jarige leeftijd. Cornelisse: "Maar daar kun je je leven niet van betalen."

Info
Wat je als jongere vanaf morgen moet betalen

Jongeren betalen nu nog 8,50 euro en kunnen dan een hele dag reizen in de daluren. Een paar voorbeelden van wat zij straks met 40 procent korting moeten betalen, in de tweede klas:

  • Retour Nijmegen-Tilburg: 17,88 euro
    • Retour Eindhoven-Maastricht: 25,22 euro
      • Retour Den Haag-Den Helder: 29,04 euro
        • Retour Rotterdam-Zwolle: 31,68 euro
          • Retour Amsterdam-Groningen: 37,44 euro

            'Te populair geworden'

            Waarom stoppen de spoorwegen eigenlijk met de dagkaart voor jongeren? Het ticket, waarmee tieners tussen de 12 en 18 jaar buiten de spits voor een vaste prijs kunnen reizen, werd in 2020 geïntroduceerd en is in korte tijd enorm populair geworden, vertelt NS-woordvoerder Anita Middelkoop. "En daarmee kost die nu veel meer dan we oorspronkelijk hadden beoogd."

            Hoeveel jongeren er precies gebruik van maken kan ze niet zeggen, maar het gaat volgens haar in ieder geval om honderdduizenden. En daar hangt een prijskaartje aan: vorig jaar liep de NS zo'n 26 miljoen euro aan inkomsten mis omdat het ticket onder de kostprijs wordt aangeboden, vertelt de woordvoerder. "Je zou kunnen zeggen dat 'ie ten onder is gegaan aan z'n eigen succes."

            Vrienden opzoeken

            Kortom, de jongerendagkaart werd te duur voor NS. Maar daar hebben veel jongeren geen boodschap aan. Zoals de 17-jarige Luka Maas, die een petitie startte om het kaartje te behouden. "Ik zag het nieuwsbericht dat de NS de Jongerendagkaart wil afschaffen en ik was in shock."

            Zelf reist Luka, die in een dorp in de buurt van Eindhoven woont, drie of vier keer per maand per trein met de speciale dagkaart. "Op het platteland is niet veel te doen. Als ik iets leuks wil doen, zoals een concert bezoeken, vrienden in de Randstad opzoeken of naar een pretpark gaan, dan heb ik echt een dagkaart nodig", vertelt hij.

            Al 50.000 keer ondertekend

            Ook in zijn vriendengroep maakte het nieuws veel los, merkte Luka. "Ik wilde daar iets mee, maar een mail of telefoontje naar de klantenservice voelde te klein." Daarom besloot de tiener het grootser aan te pakken en een petitie te starten, die inmiddels meer dan 50.000 keer is ondertekend. "Ik heb in elk geval een signaal afgegeven en dat heeft de NS ook gezien. Daar ben ik blij mee."

            Dat jongeren hun onvrede laten horen, begrijpt NS-woordvoerder Middelkoop. "Maar deze keuze wil niet zeggen dat we geen kortingen meer willen aanbieden aan jongeren." Tieners kunnen vanaf morgen een gratis voordeelkaart voor daluren - die normaal 5,95 euro per maand kost - aanvragen. "We hopen dat we in elk geval een deel van de jongeren daarmee helpen."

            Toch niet afschaffen?

            Toch is het volgens CNV Jongeren-voorzitter Cornelisse niet genoeg dat jongeren straks met 40 procent korting kunnen reizen buiten de spits. Hij vindt dat de financiële lasten eerder bij ouderen dan bij jongeren moeten worden gelegd, omdat die eerste groep over het algemeen meer te besteden heeft. Voor 65-plussers gelden verschillende kortingen bij de NS.

            Maar de NS laat daarop weten 'dat ze in financieel lastige tijden keuzes moeten maken en dat de Jongerendagkaart veel meer kostte dan van tevoren beoogd was'. Overigens lijkt een meerderheid in de Tweede Kamer tegen de afschaffing te zijn. Volgens RTL Nieuws willen GroenLinks-PvdA, VVD, NSC en BBB - samen goed voor 76 zetels - het goedkope dagretourtje voor jongeren behouden.