De 'gamificatie' van de samenleving: Horst Streck
Gamifier Horst Streck neemt EenVandaag mee in zijn wereld, die volgens hem ook de onze is: die van het spel. Streck werkt hard aan de gamificatie van de samenleving, ook wel 'de stille revolutie' genoemd. Het liefst ziet Streck de mens meer spelen.
Waarom? Omdat het 'spel' de samenleving vooruit helpt. Streck: 'Velen geloven dat we in een transitie zitten en daar ben ik er één van. We gaan van het informatietijdperk naar het ideeëntijdperk. Op dit moment wordt pijnlijk duidelijk dat de huidige samenleving niet goed functioneert. Een duidelijke indicatie is de financiële crisis. Er is echter veel meer aan de hand. We leiden mensen op om in bepaalde hokjes te passen. Sommige van die hokjes (banen) bestaan niet meer. De manier waarop mensen opgeleid worden, zorgt ervoor dat ze bang worden om fouten te maken. Zelfs bang om buiten de kaders te denken. We creëren eenheidsworsten! Gamification kan daar verandering in brengen, dat is Streck's volle overtuiging. Het bevordert het leervermogen, zelfvertrouwen, transparantie, het vermogen om samen te werken, de creativiteit en het plezier. Streck:
Vooral als ik dan denk aan de vaak emotionele intensiteit waarmee mensen een spel spelen. En dan heb ik het niet alleen over games, ook over risk, kolonisten, monopoly of een spelletje bridge. Ik stel me dan voor dat ze met diezelfde intentie hun werk doen. Daar komen prachtige ontwikkelingen uit voort. Dat kan niet anders! Die gedachte inspireert mij.
Hij realiseert zich dat mensen die Gamification toepassen, of games ontwikkelen, een ethische verantwoordelijkheid hebben. 'Mensen kunnen verslaafd raken aan games, dat ligt niet aan de game. Dat ligt aan het feit dat het verschil tussen de werkelijkheid en de game te groot is. Men wil dan te vaak aan deze vervelende werkelijkheid ontsnappen. Gamification verkleint juist die kloof.