In een half uur van Amsterdam naar Parijs. Het klinkt als een scène uit een futuristische film, maar in Delft werkt Tim Houter (24) dag en nacht aan dit idee. Met zijn bedrijf ontwikkelt hij de hyperloop: supersnel personenverkeer. En dat begint inmiddels serieuze vormen aan te nemen.

Twee jaar geleden was hij nog een Delftse student, maar inmiddels runt de 24-jarige Tim Houter een eigen bedrijf. Zijn onderneming Hardt -een bedrijf met achttien man personeel- ontwikkelt hyperloop treinstellen. De hyperloop is een magnetisch aangedreven lichtgewicht trein die door een buis gaat. In die buis is bijna geen luchtdruk en daardoor kan je een stuk sneller, goedkoper en efficiënter reizen dan de transportmiddelen van nu.

De ontwikkelingen rond de hyperloop gaan snel. Meerdere landen overwegen een testfaciliteit te bouwen. “De hyperloop kan grote impact hebben op de wereld” aldus Tim. “Stel je een wereld voor die op zo’n manier verbonden is dat afstand niet meer uitmaakt. Je kan wonen en werken waar je maar wilt. Die wereld streef ik na: een wereld die op een schone, energie-efficiënte manier verbonden is.”

Competitie

Het begon allemaal een paar jaar geleden in de Dream Hall, een broedplaats voor innovatieve ideeën van Delftse studenten. In 2015 schreef zakenman en Tesla-oprichter Elon Musk een competitie uit wie het beste en snelste treinstel kan ontwikkelen. De Delftse studentengroep Delft Hyperloop, waar Tim deel van uitmaakt, won de prijs voor het beste ontwerp van de bemande kogel. De uitvinding van TU Delft doet het namelijk nét even anders dan het oorspronkelijke idee van Elon Musk. Hun capsule zweeft niet op luchtkussens maar maakt gebruik van magneten.

Door het winnen van de competitie raakt de ontwikkeling van de hyperloop in een stroomversnelling. Oud-minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) opende in juni 2016 de eerste hyperloop testfaciliteit in Delft. Bij de testfaciliteit kunnen bochten, wissels, drukcabines voor passagiers, veiligheid en de operatie versus dienstregeling worden getest. De dertig meter lange testfaciliteit is in samenwerking met BAM gebouwd en de eerste in Europa.

120 miljoen

Hoewel de eerste testen deze maand starten, is Tim al bezig met de volgende stap: een testbuis van 5 kilometer in Flevoland om op hoge snelheid te testen. Het TNO-rapport ‘Hyperloop in the Netherlands’ schetst een positief beeld over de maatschappelijke en economische waarde van een hyperloop testfaciliteit in bijvoorbeeld Flevoland. De verwachting is dat een testfaciliteit met een lengte van 5 kilometer ongeveer 120 miljoen euro kost.

Ook vanuit de politiek kan Tim op steun rekenen. In december werd een motie van D66-Kamerlid Rob Jetten unaniem aangenomen, waarin de Tweede Kamer de regering verzoekt om in samenwerking met een aantal partijen onderzoek te doen naar de financiering van de faciliteit in Flevoland.

Dromen

Toch klinkt er ook kritiek: een buis van enkele honderden kilometers is lastig luchtdicht te krijgen. Los van of het technisch haalbaar is, zijn er ook andere obstakels te bedenken, zoals verzet tegen een grote buis die dwars door het landschap loopt.

Maar het denken in onmogelijkheden, dáár doet Tim niet aan. Wat vijftig jaar geleden alleen in een tekenfilm mogelijk was, ziet Tim steeds concreter voor zich. Hij weet zeker dat we over enkele jaren met 1000 km/u over het land reizen. De bedoeling is dat de hyperloop uiteindelijk ruim 1.100 kilometer per uur gaat rijden.

“De wereld verbinden zodat je over een heel continent kan reizen, wordt straks net zo gemakkelijk als je met de metro in grote stad reist”, besluit Tim. “Dan ziet een werkdag er heel anders uit: in de ochtend heb je meeting in Parijs, je luncht in Barcelona en vervolgens ga je door naar Milaan voor een hapje eten. Ik ben zeker een dromer, maar dromen heb je nodig om nieuwe concepten te realiseren.”

Over EendVandaag

EenVandaag gaat deze winter weer op pad. In een lelijke eend, met warme chocolademelk en een interessante gast. Om te praten over het afgelopen jaar en de beloften van het nieuwe jaar.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.