De Nederlandse Marine gaat de vier onderzeeërs uit de Walrus-klasse vervangen. Kosten: minimaal 2,5 miljard euro. Ondertussen woedt er een keiharde strijd om wie deze mega-order mag binnenslepen.

De strijd om de mega-order is nog zeker niet gestreden. De belangrijkste kapers op de kust zijn Royal IHC uit Rotterdam en het Vlissingse Damen. Beiden werken samen met een Buitenlandse partner omdat ze zelf geen ervaring hebben in de bouw van onderzeeboten. Voor Royal IHC is dat het Franse bedrijf Naval. Damen werkt samen met het Zweedse Saab. Ook zijn een Duits en een Spaans bedrijf in de race voor de opdracht.

Nederlands bedrijf

Net als hun voorganger moeten de nieuwe onderzeeboten uitblinken in vechtmissies, 'deep ocean' duiken en inlichtingen verzamelen. RDM, de bouwer van de vorige duikboten, is inmiddels failliet. Daardoor is de Nederlandse kennis op dat gebied deels verloren gegaan. VVD en CDA vinden het daarom belangrijk dat een Nederlands bedrijf betrokken is bij de bouw.

D66 hecht daarentegen veel minder waarde aan een Nederlandse partner. D66-Kamerlid Salima Belhaj: "We moeten gewoon voor de beste boot en prijs gaan." Maar daar is VVD'er André Bosman het niet mee eens. "Ik ben trots genoeg, en weet dat de Nederlandse industrie prima zo'n boot kan bouwen."

audio-play
Tweede Kamerleden over de nieuwe onderzeeboot

De beste papieren

Uiteraard vinden beide bedrijven dan ook dat ze de beste papieren hebben om de klus te klaren. "Wij bouwen hier de meest complexe schepen van Nederland, vele malen ingewikkelder qua technologie dan waar ook in Nederland", zegt Louwrens op de Beek van IHC Royal.

Defensie deskundige Dick Zandee van instituut Clingendael denkt dat IHC Royal en Naval daarmee een punt heeft. "De Fransen weten zeker hoe ze onderzeeboten moeten bouwen. Ook technologisch zijn heel erg ver. Ze hebben wat dat betreft meer ervaring dan het Zweedse Saab, de partner van Damen."

audio-play
Louwrens op de Beek van scheepsbouwer Royal IHC uit Krimpen aan den IJssel

B-brief

Binnenkort beslist de politiek welk bedrijf de onderzeeboten mag gaan bouwen. Met de JSF nog in gedachten, wordt daarbij nauwlettend op de kosten gelet. Het kabinet komt binnenkort met de zogenaamde 'B-brief' waarin een volgende stap wordt gezet in de aanschaf van de nieuwe duikboten.

audio-play
Bekijk hier de TV-reportage over de nieuwe onderzeeboot voor de Koninklijke Marine.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.