Vertraging, annuleringen of overboekte vluchten: een vliegreis verloopt niet altijd zonder problemen. Waar heb je recht op in het geval van een staking?

“Een paar uur geleden zeiden we nog dat we vanmiddag lekker aan de tapas zouden zitten”, zegt een gedupeerde reiziger tegen Omroep Brabant. Alle vliegtuigen van luchtvaartmaatschappij Transavia bleven maandag tot het middaguur aan de grond. De oorzaak ligt in langslepende conflicten tussen de vakbonden en de luchtvaartmaatschappijen.

Stap 1: Wie staakt er?

Als reiziger is niets vervelender dan een gestaakte of geannuleerde vlucht. Europese luchtvaartmaatschappijen zijn sinds 2005 verplicht om klanten financieel te compenseren als er sprake is van annulering of vertraging. Toch heb je niet altijd recht op een financiële vergoeding. Dit hangt namelijk af van wíe er staakt. Wij helpen je op weg:
 
Als derde partijen staken dan wordt dit gezien als een buitengewone omstandigheid. Dit zijn situaties waar de vliegtuigmaatschappij geen invloed op heeft, zoals (sneeuw)stormen, terrorisme of een natuurramp. (Technische mankementen vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen). Ook heb je geen recht op compensatie als er sprake is van:

  • Staking van de douane
  • Staking door luchtverkeersleiding 
  • Staking door bagageafhandelaars
  • Staking van medewerkers van de luchthaven

Maar het is een ander verhaal als het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij staakt. De verantwoordelijkheid van de staking ligt dan bij de vliegtuigmaatschappij. Een luchtvaartmaatschappij heeft namelijk invloed op haar beleid en daardoor invloed op haar personeel. In dat geval kom je mogelijk in aanraking voor een vergoeding.

Help! Mijn vlucht is geannuleerd

Is de vlucht geannuleerd door een staking? Dan moet de luchtvaartmaatschappij jou twee keuzes voorleggen: (1) een vervangende vlucht/kosteloze omboeking of (2) terugbetaling van je vliegticket. Bij annulering van een vlucht heb je daarnaast recht op:

  • Verzorging (variërend van eten en drinken tot een slaapplaats)
  • Vervoer tussen de luchthaven en de alternatieve slaapplek
  • Twee telefoongesprekken of fax- of emailberichten

De luchtvaartmaatschappij moet soms een vergoeding betalen als je vlucht geannuleerd wordt. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand die je vliegt. Je krijgt sowieso géén vergoeding als de luchtvaartmaatschappij je minstens twee weken van tevoren op de hoogte heeft gesteld van de annulering, er sprake is van overmacht of als je via een andere route hebt gereisd zonder (te) veel tijdsverlies.

Je hebt alleen recht op een vergoeding als je meer dan drie uur later aankomt op de eindbestemming. Let op dat dit per situatie verschillend is. Je kunt er dus niet zomaar vanuit gaan dat je een vergoeding krijgt. Bij vluchten binnen de Europese Unie is dat 250 euro (tot 1500 km) en 400 euro (meer dan 1500 km). Bij vluchtbestemmingen buiten de EU liggen de bedragen op 250 euro (tot 1500 km), 400 euro (meer dan 1500 t/m 3500 km) en 600 euro (meer dan 3500 km). 

Tip: vraag om een annuleringsverklaring van de luchtvaartmaatschappij. Zo heb je altijd de gegevens zwart op wit, mocht een verzekeraar daarom vragen.

Vlucht vertraagd: wat nu?

Minstens twee uur vertraging betekent dat een luchtvaartmaatschappij de verplichting heeft om voor je te zorgen. Denk hierbij aan een maaltijd, drinken, en -indien nodig- een (hotel)overnachting. Je hebt recht op ‘verzorging’ in de volgende situaties:

  • Bij een vertraging van twee uur of meer bij vluchten van 1.500 km of minder
  • Bij een vertraging van drie uur of meer bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 km en voor alle andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 km
  • Bij een vertraging van vier uur of meer bij alle andere vluchten

Heb je meer dan drie uur vertraging? Als gedupeerde passagier heb je dan ook recht op een financiële vergoeding (tenzij er sprake is van overmacht). De hoogte van het bedrag is gebaseerd op de bestemming. Bij vluchten binnen de Europese Unie is dat 250 euro (tot 1500 km) en 400 euro (meer dan 1500 km). Bij vluchtbestemmingen buiten de EU liggen de bedragen op 250 euro (tot 1500 km), 400 euro (meer dan 1500 t/m 3500 km) en 600 euro (meer dan 3500 km). Let op: de compensatieregels gelden alleen wanneer je vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij of vanaf een Europese luchthaven vertrekt of naar een ander EU-land vliegt.

Tip: Je hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding. 

Hoe kan ik het beste handelen?

  • Alleen een vliegticket geboekt? Neem contact op met je luchtvaartmaatschappij
  • Via een reisorganisatie geboekt? Neem contact op met jouw reisorganisator
  • Annuleringsverzekering? Neem contact op met je verzekeraar.  

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.