Linksom of rechtsom gaan klimaatmaatregelen ons geld kosten. Politici roepen al maanden dat die kosten rechtvaardig moeten worden verdeeld. Maar kan dat ook, met deze doorrekening in de hand? Ondernemers in de Rotterdamse haven zetten zich vast schrap.

In de Rotterdamse haven houden ze hun hart vast nu de doorberekeningen van het Klimaatakkoord bekend zijn geworden. Met name het kabinetsplan voor een CO2-taks jaagt de ondernemers schrik aan.

Al maandenlang roepen politici van zo'n beetje alle partijen dat 'de grote vervuiler' en niet 'de gewone Nederlander' de rekening moet betalen van de te nemen klimaatmaatregelen. Het is een sentiment dat nu ook het kabinet richting een CO2-taks voor bedrijven heeft gestuwd.

Grootaandeelhouder in landelijke CO2-uitstoot

De Rotterdamse haven is met 18% grootaandeelhouder als het gaat om de landelijke CO2-uitstoot (die is163 miljard kilogram, Bron: CBS). Het Rotterdamse Havenbedrijf is er huiverig voor dat Nederland als enige EU-land kiest voor een aparte CO2-heffing.

Als ons land kiest voor deze uitzonderingspositie, kan dat consequenties hebben voor de werkgelegenheid in de haven, meent het Havenbedrijf.

'CO2-heffing kost banen'

Havenbedrijf-directeur Allard Castelein: "Het is essentieel, dat de bedrijven kunnen investeren in de energietransitie, die noodzakelijk is. Als het de bedrijven morgen onmogelijk wordt gemaakt om geld te verdienen, dan gaan we wel de emissies reduceren, maar dan gaan we die reduceren omdat de de bedrijven hun lichten uit gaan doen, en dat er banen gaan verdwijnen."

audio-play
Bekijk hier de televisie-reportage over dit onderwerp.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.