Het muziekonderwijs op basisscholen heeft jarenlang te weinig aandacht gekregen. Al die tijd lag de focus vooral op rekenen en taal. Daar moet nu verandering in komen, vindt minister Jet Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap).
Ze stelt tot 2020, 25 miljoen euro beschikbaar aan scholen om de deskundigheid van leerkrachten te vergroten.
Maar liefst 85 procent van de ouders vindt muziekonderwijs belangrijk en slechts 11 procent van de basisscholen vindt dat hun leraren deskundig genoeg zijn om muziekonderwijs te geven.
‘Muziek leert ons omgaan met onze emotie, traint ons vermogen tot samenwerking en verrijkt ons leervermogen. Muziek maken is een vorm van spelen , waar we ongelooflijk veel plezier aan beleven, alleen maar vooral sámen,’ aldus minister Bussemaker. Vijftien basisscholen starten met het trainen van hun leerkrachten en geven al muziekonderwijs. In het najaar kunnen ook andere scholen zich hiervoor inschrijven.
Een van deze scholen is basisschool de Golfbreker in Koog aan de Zaan. Muziek is altijd belangrijk geweest voor de school, maar door (gebrek aan) geld kon de school er niet alles uithalen.
Nu kan dat wel. Elke vrijdag wordt er op de school muziekles gegeven door een muziekspecialist van buitenaf. Deze leert de kinderen onder andere toonsoorten en muziek te onderscheiden. De juf of meester blijft in de klas aanwezig om mee te kijken en te leren hoe zij in de toekomst de les zelf kunnen geven.
Ook voor de ontwikkelingen van de hersenen is muziek belangrijk. Het activeert vele gebieden in de hersenen en het stimuleert delen van ons brein, dat houdt ons fitter.
In EenVandaag een gesprek met Michel Hogenes, hij geeft les op de PABO en is al jaren bezig om het muziekonderwijs weer op de kaart te zetten. Ook spreken we met hersenwetenschapper Erik Scherder wat muziek met de hersenen van kinderen doet, gaan we langs bij basisschool de Golfbreker voor een muziekles en hebben we een gesprek met minister Bussemaker.
Radioverslaggever Joris Kreugel is in Haarlem, waar het Oranjefonds een eindconcert organiseert. Die is onder meer bedoeld om kinderen meer muziek te laten maken, en te stimuleren dat dat ook in de klas gaat gebeuren.
Luister hier naar het tweede deel van de reportage:
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.