Op een zwarte lijst staan heeft grote gevolgen, ondervindt de Rotterdamse ouderenzorginstelling Humanitas. Zo moest de afgelopen maanden extra personeel worden ingehuurd. De komst van deze nieuwe krachten betekende alleen geen extra handen aan het bed. De nieuwe medewerkers hebben geholpen de papierberg aan administratie en verantwoording voor inspectie, gemeenten, zorgkantoren en banken in te vullen.
Hebben bewoners en hun familieleden eigenlijk al enige verbeteringen gezien sinds de instelling op de zwarte lijst staat en strak wordt gevolgd door de inspectie? Bar weinig, vertelt Anja Moesker, de dochter van de dementerende Geert in onze derde reportage over Humanitas.
Volgens bestuurder Gijsbert van Herk heeft de zwarte lijst geen uur extra zorg aan het bed opgeleverd. Hij snapt Moeskers boosheid daarom goed: "We hebben de zorg zo ontzettend uitgekleed en nu zitten we met de gebakken peren en kraait iedereen moord en brand.’’
Drie uur voor patiënten
Ada Klijs werkt in deeltijd als arts (specialist ouderengeneeskunde) bij Humanitas. Van haar 21-urige werkweek ziet zij maar drie uur per week patiënten. Voor de rest is ze vooral aan het vergaderen en legt ze vervolgens in verslagen de zorg voor de patiënten vast. De balans is zoek, erkent ze. En dat zit haar dwars: "Ik leer patiënten minder goed kennen. Het voelt onveiliger. Ik weet niet zeker of ik altijd de goede keuzes maak omdat ik ze minder goed ken. Ik kom te weinig op de afdeling".
Longreads Humanitas
Wat gaat er mis bij de verpleeghuizen van Humanitas?
Help! Ons personeel heeft niet de juiste papieren
'Zwarte lijst, maar geen uur extra zorg'
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.