Biologische courgettes, spaghetti en zelfs chocoladepasta. De supermarkten liggen er tegenwoordig vol mee. De verkoop van biologische producten stijgt hard, maar steeds meer biologische speciaalzaken sluiten hun deuren.
Zo staat speciaalzaak Marqt op het punt overgenomen te worden door biologische supermarktketen Ekoplaza, omdat de eindjes financieel niet meer aan elkaar geknoopt kunnen worden. Veel filialen moeten daardoor sluiten. Dat lijkt vreemd wanneer de omzet van biologische producten blijft stijgen, maar dat is het niet. De omzetstijging komt namelijk bij de gewone supermarkten vandaan, daar werd 8 procent meer biologisch voedsel verkocht. De omzet in speciaalzaken daalde de afgelopen jaren juist.
Biologisch is mainstream
"Alleen de 'donkergroene' mensen, de geitenwollensokkentypes, doen hun boodschappen bij een speciaalzaak. Dat is een vrij stabiele groep die niet echt groeit. De groei die we zien, komt van de zogenoemde 'lichtgroene' mensen. Die slaan hun biologische boodschappen gewoon in bij de Albert Heijn of de Lidl", zegt Sebastiaan Schreijen. Hij is analist bij Rabobank en deed onderzoek naar de omzetgroei van biologische producten.
"Biologisch is mainstream geworden. Je ziet het ook als je de supermarkt in loopt. Eerst lagen de biologische producten in een apart schap in een hoekje. Nu liggen de biologische producten tussen de normale groente", zegt Schreijen. Biologische groente is veel populairder geworden. "Mensen zijn meer met eten bezig, ze willen gezonder en duurzamer eten. Als je biologisch koopt, denken mensen: dit zit wel goed."
'Niet bij de Albert Heijn'
Biologische winkels hebben het moeilijk tussen al het geweld van de gewone supermarkten. In de laatste 5 jaar verdwenen er 50 speciaalzaken. Hoe blijven de overgebleven toch concurreren? Volgens Roosmarijn Staat zit dat hem vooral in kwaliteit. Staat is eigenaar van het Rottedamse Gimsel, de grootste biologische speciaalzaak van Nederland. "Wij gaan vanuit een bepaalde kwaliteit te werk, we werken het liefst samen met partijen die een stap extra doen", vertelt Staat.
"Zodra er een schaalvergroting bij komt kijken, gaat het altijd ten koste van de kwaliteit. Bij biologische speciaalzaak kun je dat vertrouwen bieden, bij bijvoorbeeld Albert Heijn weet je niet of het wel zo biologisch blijft."
'Toegankelijk en betaalbaar'
Ook Schreijen ziet de biologische speciaalzaak niet snel helemaal verdwijnen. "De echte 'donkergroene' mensen peinzen er niet over bij de gewone supermarkt te kopen. Dus die markt blijft altijd bestaan."
Maar de zogenoemde 'lichtgroene' mensen kunnen hun hart ophalen in de gewone supermarkt. Ook bij Lidl stapten ze in het biologische segment. "De klant wil duidelijk een biologisch assortiment. Het is dus mooi dat wij dat voor een brede groep mensen toegankelijk kunnen maken en ook betaalbaar", zegt Christine Braun van Lidl Nederland. "Biologische producten zijn wel iets duurder, maar wij kunnen er veel van aanbieden, waardoor het ook weer goedkoper wordt."
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.