Het aantal storingen aan tunnels, bruggen en andere infrastructuur is vorig jaar meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat die EenVandaag in handen heeft. Ging het in 2015 nog om 63 storingen, vorig jaar waren het er 142.

De bekendste ‘storing’ betrof de Merwedebrug die, nadat er haarscheurtjes waren geconstateerd in de constructie, twee maanden werd afgesloten voor al het vrachtverkeer. Alle storingen samen zorgden volgens de Verkeersinformatiedienst (VID) voor vele honderden kilometers file.

Op deze kaart een overzicht van de plekken en het aantal keren dat er een storing voorkwam:

EenVandaag vroeg bij Rijkswaterstaat het aantal storingen op die tot files of overlast voor het verkeer zorgen. Een van de belangrijkste knelpunten het afgelopen jaar was de Afsluitdijk. De bruggen aan beide kanten van de dijk hadden ieder acht keer te maken met een fikse storing met lange files en uren oponthoud tot gevolg. 

Files

Storingen aan de nieuwe Botlekbrug zorgden vorig jaar zeven keer voor files. In totaal is de brug sinds de oplevering in 2015 al 81 keer in storing geweest. Volgens Rijkswaterstaat leiden echter niet al die storingen tot verkeershinder. De Roer- en Swalmentunnel complementeert de top drie met 6 storingen. De Schipholtunnel en Giessenbrug waren 4 keer in storing.  

De oorzaken van de storingen zijn divers, zo blijkt uit het overzicht van Rijkswaterstaat. Zo gaat het om haperende bruggen die niet meer sluiten, defecte slagbomen, kapotte camerasystemen waardoor spitsstroken moeten worden afgesloten en verkeerslichten die op rood blijven staan.

Rijkswaterstaat stelt tegenover EenVandaag dat “iedere storing er een te veel is” maar wijst er op dat slechts 1 procent van alle files door technische defecten wordt veroorzaakt. Verder zegt de organisatie er alles aan te doen de hinder te beperken door korte aanrijtijden voor monteurs, sms-meldingen en omleidingen.

De ANWB en verladersorganiatie EVO zijn kritisch over het grote aantal storingen. Ze vragen zich af of Rijkswaterstaat wel voldoende budget heeft voor onderhoud. Volgens EVO worden tunnels en bruggen nu met ‘lapmiddelen’ in bedrijf gehouden, maar is er een langjarig onderhoudsprogramma nodig.

De ANWB wijst er op dat storingen niet alleen tot files leiden, maar ook tot verkeer dat moet omrijden of mensen die hun reisplannen uit- of afstellen.

Download

Download

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.