De Britse reisorganisatie Thomas Cook is failliet verklaard. Om die reden zijn alle boekingen geannuleerd. Het is niet de eerste keer dat een reisorganisatie failliet gaat en de reizigers 'vastzitten' op hun vakantiebestemming.
In totaal zijn er zo'n 600.000 reizigers gedupeerd. Het is nog niet duidelijk hoe Britse vakantiegangers weer terug moeten. Voor de vakantiegangers die bij de Nederlandse tak van de reisorganisatie een vakantie hebben geboekt, veranderd er nog niks. De vluchten die tot de winter zijn geboekt, gaan gewoon door bij de Nederlandse Thomas Cook, mits deze tak niet ook faillissement aanvraagt.
Monarch Airlines failliet
Twee jaar geleden ging ook een Britse vliegtuigmaatschappij failliet, genaamd Monarch Airlines. Dit was een van de grotere vliegtuigmaatschappijen in Engeland. De Nederlandse organisatie Corendon werd in 2017 gevraagd om te helpen.
Duizenden passagiers moesten binnen een paar dagen weer naar huis worden gebracht. Steven van der Heijden, CEO van Corendon, was betrokken bij deze repatriëring. "Het was niet meer mogelijk om met deze luchtvaartmaatschappij te vliegen." Vanuit de hele wereld werden vliegtuigen gecharterd. "Wij hebben toen ook onze diensten aangeboden en konden een aantal gedupeerde reizigers meenemen in onze vliegtuigen."
Standaard protocol
Maar hoe gaat zo'n organisatie dan te werk na een faillissement? Van der Heijden legt uit wat er gebeurt: "Er moeten vliegtuigen van andere maatschappijen worden gevraagd. Degene die daarover gaat, wordt de 'capaciteitsmakelaar' genoemd.
Deze makelaar controleert bij verschillende vliegtuigmaatschappijen of er nog ruimte is voor gedupeerde reizigers. Als er nog plek is, doet de capaciteitsmakelaar een aanvraag waar de maatschappij op kan reageren. Is er nog plek? Dan kunnen de vakantiegangers meevliegen.
Geld terugkrijgen
Er zijn verschillende manier waarop reizigers hun geld kunnen terugvragen. "Mensen die een complete vakantie hebben geboekt, krijgen een gedeelte van het reisbedrag terug. Maar reizigers die een los ticket hebben gekocht zijn wel de pineut", vertelt Van der Heijden. Zij moeten zelf hun vervoer naar huis regelen. Tegen betaling kunnen zij wel mee met de repatriëring van andere vliegtuigen.
Voor de Britse reizigers van Thomas Cook is nog onduidelijk hoe zij terug moeten. Van der Heijden: "We zitten nu nog in de vakantieperiode, dus wordt het een uitdaging om vliegtuigen te leveren. De Britse overheid is bezig om grote vliegtuigen te charteren uit Azië en Amerika." De Nederlandse tak van Thomas Cook heeft nog geen faillissement aangevraagd. Mocht dat wel gebeuren, dan kunnen de gedupeerde reizigers bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) terecht.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.