Op 2 januari zouden de eerste wagons over het spoor rijden, maar het is nog doodstil op de Betuwespoorlijn. De locomotieven moeten aangepast worden aan het Europese veiligheidssysteem ETCS. Maar ook lekkages en het testen van blusinstallaties zorgen voor vertraging. In de laatste fases van testritten, controles en aanpassingen blikt EénVandaag, reizend over het veelbesproken spoor, met drie deskundigen terug en vooruit.
De Betuwespoorlijn heeft meer dan 5 miljard euro gekost. De bouw ervan ging gepaard met felle discussies, vernietigende rapporten en ontelbare kostenoverschrijdingen. Nu is route klaar voor gebruik. Maar vervoerders vinden de tarieven te hoog. Er lijkt een absurd nieuw hoofdstuk aan te breken in de veelbewogen geschiedenis van de spoorlijn.Wordt de Betuweroute een zeperd of een succes? EénVandaag spreekt vanuit het spoorwegmuseum in Utrecht met professor Albert Pols, Emeritus Hoogleraar Ontwerpen en Planning, professor Jos Vermunt, bijzonder hoogleraar Distributielogistiek en adjunct-directeur van Nederland Distributieland, en Eric Janse de Jonge, gedeputeerde Verkeer, Vervoer en Infrastructuur van de provincie Brabant (CDA).
Lees ook de weblog 'Betuwelijn komt als geroepen' van Cees Molenaars.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.