Hans Nijenhuis, de hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad (AD), heeft vrijdag zijn excuses aangeboden voor een opmerking die hij donderdag maakte in het televisieprogramma Jinek.

De Haarlemse oliebollenbakkers Jordy Bakker en Bianca van Rijn vertelden in de talkshow geëmotioneerd hun verhaal. Ze kregen een 1 bij de jaarlijkse AD-oliebollentest, terwijl hun vader een aantal jaar geleden met hetzelfde recept op de tweede plek eindigde. In de felle discussie die ontstond zei Nijenhuis tegen Bakker: "Als je bakt zoals je praat, dan verbaast het me niet zo dat je als laatste bent geëindigd."

‘Foute opmerking’

Inmiddels heeft Nijenhuis zijn excuses aangeboden via Twitter. “Ik was niet goed geïnformeerd over de details van onze eigen testen. Daardoor raakte ik geïrriteerd en toen maakte ik een foute opmerking.”

De oliebollen worden getest door het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO). Tegen Jinek zegt de organisatie nooit een lager cijfer te geven dan een 3 of een 4. "Waar komt dan die 1 vandaan?", aldus Jinek richting Nijenhuis. "Ik moet je bekennen dat dit nieuw voor mij is hoor", reageert de hoofdredacteur. "Ik zit hier ook een beetje van: hoe zit dit precies?"

Kwetsende teksten

Ook klinkt er kritiek op de kwetsende teksten die door de recensenten worden geschreven. “Is het nodig om mensen zo uit te joelen?”, vraagt oliebollenbakker Bianca van Rijn zich af. “Met alle respect, maar je kan het niet maken om zulke teksten te schrijven. Bijna niemand in die test merkt er iets van, behalve als je laatste staat. Weet je hoeveel media-aandacht je dan krijgt, hoe belachelijk je wordt gemaakt door familie, vrienden en klanten."

In de recensies van de krant komen teksten voor als "Kleffe flauwe hap met overheersende gistsmaak. Amper vulling. Het beeld van Kabouter Buttplug voor de kraam brengt je op een idee waar je deze oliebol kunt opbergen” of “De ambachtelijke vorm nemen we nog voor lief, de verschrikkelijke smaak niet. Zou een schoenzool zo smaken? En knijpen in de korst geeft het effect van een vulkaanuitbarsting.”

Haringtest

De voedseltesten van het AD liggen al langer onder vuur. Twee haringboeren lieten eerder deze maand weten aangifte te doen tegen de krant wegens smaad en laster, nadat econoom Ben Vollaard onderzoek had gedaan naar de AD-Haringtest. Daaruit bleek dat de test onbetrouwbaar zou zijn, omdat een panellid zakelijke belangen had bij groothandel Atlantic. Haringboeren die bij de groothandel waren aangesloten, zouden beter scoren op de test. De twintig haringboeren die samenwerken met Atlantic scoren gemiddeld een 9,1. De overige haringboeren gemiddeld een 5,5.

Nijenhuis kondigt aan de testen te gaan veranderen. “Het is niet ons doel om kleine ondernemers of middenstanders kapot te maken. We gaan uitzoeken hoe de AD-oliebollentest precies in elkaar zit. Er wordt niemand meer afgezeken en het laagste cijfer dat gegeven kan worden, is minimaal een 3.” 

De AD-oliebollentest verschijnt dit jaar op 29 december.

Het is niet ons doel om kleine ondernemers of middenstanders kapot te maken. We gaan uitzoeken hoe de AD-oliebollentest precies in elkaar zit

Hans Nijenhuis

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.