Zelfs als het de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk de komende weken lukt een handelsovereenkomst te sluiten, ondervindt de Nederlandse economie flinke schade van de brexit. Dit blijkt uit een nieuw rapport van ABN AMRO.
Uit de nieuwe berekeningen van de bank blijkt dat een brexit met handelsdeal de Nederlandse economie 4,5 miljard euro zal kosten. Dat is 0,7 procent van het Bruto Binnenlands Product ten opzichte van 2019. Dat gaat gepaard met het verlies van 17.700 banen. Banen in de groothandel, machine-industrie en landbouw staan het meest op het spel, volgens het rapport.
Wachtrijen aan de grens
De schade wordt vooral veroorzaakt door de douaneformaliteiten die, ook als er een handelsdeal is, geregeld moeten worden. Dat zorgt voor langere wachtrijen aan de grens. De personeels- en transportkosten zullen daardoor per zending naar het Verenigd Koninkrijk stijgen.
De EU en het Verenigd Koninkrijk onderhandelen op dit moment intensief over een handelsakkoord. Als de onderhandelingen niet slagen, is de schade voor de Nederlandse economie nog groter. In dat geval worden er naast douaneformaliteiten ook invoertarieven ingevoerd. Bedrijven moeten dan bijvoorbeeld voor heftruck-onderdelen 4 procent aan invoertarieven betalen, voor auto's 10 procent en voor ansjovis zelfs 25 procent.
Schade bij geen deal
Het gevolg is dat Nederlandse producten duurder worden voor de Britten en dat Britse bedrijven dus een concurrentievoordeel hebben. Dat zal de Nederlandse economie 17,5 miljard euro schade opleveren en zorgen voor het verlies van bijna 70.000 banen.
De Britten hebben op 31 januari 2020 de Europese Unie formeel verlaten, maar omdat er een overgangsperiode is afgesproken tot 31 december 2020 is er in de handel tot nu toe nog niets veranderd. Per 1 januari 2021 verandert de handel tussen het VK en de EU dus wel, zonder handelsakkoord zal de impact van brexit dan veel groter zijn dan met handelsakkoord.
Optimisme
Verschillende deadlines voor het sluiten van die handelsdeal zijn al verstreken. Dat heeft te maken met drie knelpunten waar het Verenigd Koninkrijk en de EU het maar niet over eens worden: de rechten van Europese vissers in Britse wateren, in hoeverre het Verenigd Koninkrijk zich aan Europese producteisen moet houden en de vraag wie er gaat toezien op alle afspraken.
Daardoor zaten de onderhandelingen maandenlang muurvast, maar inmiddels is de toon optimistischer. Er wordt gespeculeerd dat de deal begin volgende week gesloten kan worden. ABN AMRO verwacht dat het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie met een handelsdeal uit elkaar gaan. Maar de tijd dringt, als de deal gesloten is moeten het Europees Parlement en het Britse Lagerhuis ook nog akkoord gaan. En de deadline van 1 januari is in dit geval keihard.
Belangrijk exportland
Nederland is één van de EU-landen die het hardst getroffen zal worden door brexit. Nederland verdient jaarlijks zo'n 28 miljard euro aan de export naar het Verenigd Koninkrijk en daarmee is het land na Duitsland ons belangrijkste exportland. Volgens ABN AMRO remt het negatieve effect van de brexit het herstel van de economie nadat het coronavirus onder controle is.
Het ABN AMRO-rapport dat vandaag verschijnt meldt zich te baseren op het globaal-netwerkmodel van de Universiteit van Leuven waarin geen rekening is gehouden met eventuele positieve effecten van brexit doordat bijvoorbeeld Britse bedrijven zich in Nederland vestigen.
Video: de brexit-hindernisbaan, deze hordes moeten de onderhandelaars nog nemen
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.