00:01
00:00
Er is een onbekende fout opgetreden. Als het probleem zich blijft voordoen, neem dan contact op met onze klantenservice.

Helft mensen wil niet geven

Opiniepanel

Tweederde (64 procent) van de mensen denkt dat het geld dat via giro 555 wordt ingezameld niet goed terecht komt, 30 procent meent dat deze hulp wel op de juiste manier besteed wordt. Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 21 000 mensen.

De helft van de deelnemers zegt niet van plan te zijn om geld te geven voor Haïti. Zij zijn teleurgesteld dat het geld dat voor de tsunami slachtoffers is ingezameld nog niet is uitgegeven. Ook de hoge salarissen van topmensen van hulpverleningsorganisaties zijn een belangrijke reden om de hand op de knip te houden.

'Mijn man en ik hebben toen 100 euro gegeven voor mensen van die tsunami ramp. Als je naderhand hoort dat veel van dat geld niet daar terecht is gekomen vind ik dat schandalig. Vandaar dat we nu nog niks storten voor Haïti, aldus één van de deelnemers.CDA-stemmers het gulst

CDA-stemmers het gulst

36 procent van de ondervraagden heeft al wel geld voor Haïti gegeven is of dat nog van plan. De meesten geven tussen de 10 en 25 euro.

De groep mensen die geld geeft bestaat voor de helft uit 55-plussers. De christelijke naastenliefde lijkt ook een rol te spelen bij het geefgedrag. Drie van de tien donateurs stemmen op het CDA en meer dan de helft is katholiek of protestant.Scepsis over hulpverlening

Scepsis over hulpverlening

De deelnemers hebben iets meer vertrouwen in kleine particuliere hulpacties dan in giro 555 van de samenwerkende hulporganisaties. De helft (54 procent) heeft weinig vertrouwen in de uitvoering van particuliere initiatieven, 38 procent is daarover positief.

Passagiers bij een kaartautomaat van NSBron: ANP
Passagiers bij een kaartautomaat van NS

Treinen rijden in Nederland vaak op tijd, maar hoe lang nog? 'Achterstallig onderhoud is een risico'

NS gaat weer de prijs van een treinkaartje verhogen, terwijl sommigen vinden dat daar te weinig service tegenover staat. Toch blijkt dat onze treinen eigenlijk best goed op tijd rijden. Maar: volgens experts liggen er risico's op de loer.

"De Nederlandse treinen zijn internationaal gezien traditioneel veel op tijd", vertelt strategisch adviseur mobiliteit en ruimte Casper Stelling. "Dat is bekend en dat is dat is de afgelopen 10 jaar redelijk stabiel gebleven. Boven de 90 procent van de treinen rijdt op tijd."

Tot 5 minuten geen vertraging

Toch wordt er vaak geklaagd over treinen die niet op tijd rijden. "Dat komt omdat de punctualiteit van treinen wordt gemeten met 5 minuten. Dat houdt in dat als een trein 5 minuten vertraging heeft, de trein op tijd is", zegt Stelling.

Die paar minuten kunnen alsnog vervelende gevolgen hebben: "5 minuten vertraging kan wel betekenen dat je de overstap mist. En dan heb je alsnog een half uur vertraging, maar dat zie je niet terug in de punctualiteitscijfers."

Hoe meet je punctualiteit?

Bij een vergelijking met andere landen is het lastig dat Nederland op een andere manier de punctualiteit meet dan andere landen. "In veel landen wordt de treinpunctualiteit gemeten", zegt hoogleraar spoorwegen Rob Goverde van de TU Delft. "Dat is het aantal treinen dat binnen 3 of 5 minuten op tijd rijdt."

In Nederland wordt de reizigerspunctualiteit gemeten. Daarbij wordt gekeken of iedere reiziger op tijd aankomt op het bestemmingsstation. "En dat houdt dus ook in dat overstappen worden meegenomen en of treinen überhaupt rijden."

Andere landen

Toch is wel duidelijk dat over de grens treinen een stuk minder vaak op tijd rijden. Oud-Duitsland correspondent Margriet Brandsma zegt dat het er in Duitsland slecht voor staat met de punctualiteit. "Uit recente cijfers blijkt dat in juni dit jaar iets meer dan de helft van de treinen op tijd."

En juni is zeker geen uitzondering. Er is volgens Brandsma ontzettend veel vertraging op het spoor. Opvallend is dat de Duitse reizigers de trein niet links laten liggen. "Heel gek, het aantal reizigers in de trein stijgt in Duitsland."

Leren van Japan

In Europa kan Nederland nog wel wat leren van Zwitserland, zegt Goverde. Buiten Europa is vooral Japan het goede voorbeeld. "Die hebben echt enorme punctualiteit, dat gaat om enkele seconden. En dat heeft te maken met dat het daar heel erg druk is."

Net als in Nederland heeft Japan een druk spoornet. Treinen moeten dus wel op tijd rijden, anders zitten ze elkaar in de weg en krijg je heel veel vertragingen.

Coronaperiode en toekomst

Onlangs liet NS weten over de eerste zes maanden van 2025 een verlies van 60 miljoen euro te lijden. Dat heeft volgens hoogleraar Goverde vooral met de coronaperiode te maken. "Thuiswerken werd ontdekt. Dat betekende dat mensen minder de trein gingen nemen en dat merk je als NS. Er zijn dan op bepaalde dagen een stuk minder reizigers. Dinsdagen en donderdagen zijn nu piekdagen in de trein."

Die daling in het aantal reizigers sloeg volgens Stelling een flink gat in de reserves van alle vervoerders, zowel voor de treinen als de bussen. "En dat gat zijn we nooit te boven gekomen. Na de coronatijd kregen we te maken met inflatie en personeelstekorten."

Achterstallig onderhoud

De moeizame financiën vormen volgens Stelling een risico. Hij denkt dat achterstallig onderhoud ervoor gaat zorgen dat er de komende jaren meer vertragingen zullen zijn. "We moeten rekening houden met een teruglopende bereikbaarheid en dus ook een teruglopende punctualiteit."

Toch denkt hij dat het aantal treinreizigers wel weer zal gaan toenemen. "Dan moet er wel worden geïnvesteerd in het verduurzamen van mobiliteit. Dus de fiets en trein moet gestimuleerd worden en we moeten mensen ontmoedigen om de auto te nemen."