Werkdruk, studiestress en nog een sociaal leven. Het is rennen en vliegen voor jongvolwassenen. Slapen en ontspanning schiet er dan bij in. In Amsterdam hebben meer mensen last van slaapproblemen dan in de rest van Nederland, blijkt uit onderzoek.

Hoe is het gesteld met de nachtrust van (jong)volwassenen in Amsterdam? Kristel Kasius, neuroloog en slaapdeskundige bij het OLVG, deed onderzoek onder 270 Amsterdammers tussen de 20 en 40 jaar. En wat blijkt? 40 procent van de ondervraagden gaf aan slaapproblemen te hebben, dat is het dubbele van het landelijke gemiddelde. Oorzaken zijn een volle agenda, prestatiedruk en recreatief drugsgebruik.

Geen tijd

Kasius ziet tijdens haar werk een toename van millennials met slaapproblemen. "Jongeren gaan graag naar een feestje, ze moeten ook sporten en ook nog sociaal zijn. Daarnaast is er continu de prestatiedrang en gebruiken zij recreatief veel meer drugs. Jongeren hebben in feite 'geen tijd' om te slapen."

Naast drukte heeft het geluid van de drukke stad invloed op de slaapkwaliteit. 40 procent gaf aan regelmatig wakker te worden door omgevingsgeluiden, meestal muziek of geluid van de buren.

Gezondheidsgevolgen slaapproblemen

Veel mensen hebben het voornemen om op tijd te gaan slapen maar doen dat vervolgens niet. Ze liggen in bed met hun telefoon of kijken nog een aflevering op Netflix. Volgens Kasius is dat niet goed voor de nachtrust. De berichten, foto's of gebeurtenissen uit de Netflix-serie spoken nog door je hoofd als je probeert te slapen.

"Mensen die slecht slapen zijn emotioneler, minder productief, hebben last van concentratieproblemen en zijn sneller geïrriteerd. Op de lange termijn kunnen slaapproblemen leiden tot angst, somberheid en zelfs tot een burn-out of depressie", vertelt de onderzoeker. Maar ook voor je fysieke gezondheid is te weinig slapen slecht: "Je immuunsysteem gaat achteruit, je bloeddruk verhoogt en je eetlust stijgt wat kan zorgen voor gewichtstoename."

Lees ook

Slaappillen na drugs

Door de stimulerende werking hebben drugs effect op je slaapritme. De biologische klok is van slag en dat veroorzaakt slapeloze nachten. Gebruikers staan er niet bij stil dat drugs nog maanden invloed kunnen hebben op je slaapritme en kwaliteit. Sommigen nemen om alsnog in slaap te komen dan een verdovende drug of een slaappil.

40 procent van de ondervraagden neemt 's avonds een slaappil. Veruit het populairst is melatonine. "Melatonine wordt vaak gebruikt omdat men denkt dat ze daardoor sneller in slaap vallen. Dat is niet zo. Melatonine is een slaaphormoon, geen slaapmiddel. Bij onjuist gebruik kan het zelfs slaapproblemen veroorzaken", zegt de slaapdeskundige.

Lees ook

Voorlichting

De OLVG organiseert samen met Pakhuis de Zwijger op donderdag 17 oktober een Publieksacademie genaamd 'Welterusten Amsterdam'. Hier komen verschillende sprekers aan bod, zoals een auteur die een boek heeft geschreven over burn-outs, iemand die slaapproblemen ervaart.

Kristel Kasius is zelf ook aanwezig om te vertellen wat je kan doen om beter te slapen. Hiermee hoopt ze dat mensen zich meer bewust worden van het belang van een goede nachtrust.

info

Dit kan je zelf doen om beter te slapen:

  • Zorg voor een rustige (opgeruimde) slaapkamer
  • Zorg voor goede ventilatie
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging overdag
  • Zet minimaal een uur voor je gaat slapen de computer, televisie en/of mobiel uit
  • Drink een beker warme melk of kruidenthee voordat je gaat slapen
  • Neem 's avonds geen middelen waar opwekkende stoffen in zitten zoals koffie, thee, cola, chocolade, suiker en sigaretten
  • Doe alles wat je moet doen voor de volgende dag (brood smeren, tas inpakken etc.)
  • Probeer je hele lichaam te ontspannen
  • Concentreer je op een diepe ademhaling waarbij je navel op- en neergaat