Ze lanceerden vandaag de speciale website met tips voor de 77.000 Nederlandse bedrijven die zakendoen met Groot - Brittannië dat op 29 maart 2019 uit de EU stapt. "Grote multinationals houden wel rekening met verandering, maar veel ondernemers uit het midden-en kleinbedrijf bereiden zich niet goed voor", zegt De Boer. Dat geldt bijvoorbeeld voor veel van de 35.000 bedrijven die binnen de EU handel drijven en dus geen ervaring hebben met de douane.
Wachttijden bij grenscontroles en extra papierwerk
De onderhandelingen over de toekomstige handelsrelatie met Groot - Brittannië gaan beginnen. Na de Brexit kunnen bedrijven die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk te maken krijgen met invoerrechten, wachttijden door grenscontroles en allerlei extra papierwerk. Dat kost ondernemers extra tijd en geld. "We weten nog veel te weinig details en daarom kunnen we ons niet goed voorbereiden'', zegt Stephan Hython, directeur van Thermopatch, een bedrijf in Almere dat emblemen maakt voor bedrijven en sportclubs. "Ik weet bijvoorbeeld niet hoeveel extra invoerrechten of douanekosten ik moet incalculeren in contracten die ik nu sluit voor de komende jaren."
Bedrijven in de Rotterdamse haven slaan vandaag ook alarm. "Ik maak me grote zorgen'', zegt Bas Janssen, directeur van de Rotterdamse ondernemersvereniging Deltalinqs. "De overheid wil 50 extra douaniers aantrekken, maar dat zouden er eerder 500 moeten zijn." Terminals in de Rotterdamse haven, die zich richten op handel met Groot-Brittannië, zijn volgens hem ook niet ingericht op de douane. Als er lange wachtrijen ontstaan door controles kan dat leiden tot lange files voor de terminals.
Eerder zei VNO-NCW dat Nederlandse ondernemers zich nu al moeten voorbereiden op het slechtste Brexit scenario. Daarnaast moeten ondernemers kijken of ze hun handel met Groot Brittannië kunnen missen.