Foodwatch: geen kindermarketing ongezonde producten
De voedsel- en gezondheidsorganisatie Foodwatch wil een wet tegen reclames over ongezonde producten die specifiek gericht zijn op kinderen. In een rapport dat vandaag verscheen stelt Foodwatch dat kindermarketing van te vet, zout en zoet voedsel een sleutelrol speelt in overgewicht.
De organisatie doet onderzoek naar zeshonderd producten die speciaal voor kinderen zijn bedoeld, zoals Spongebob aardbeidrankjes of Dora boterhamworst. Foodwatch concludeert dat in 90 procent van die producten teveel vet, suiker of zout zit.
Via een burgerinitiatief, waarbij burgers 40.000 steunbetuigingen kunnen verzamelen en zo een standpunt op de politieke agenda kunnen zetten, wil Foodwatch nu een wet afdwingen die kindermarketing tegengaat. Volgens de organisatie willen de meeste fabrikanten maar één ding en dat is geld verdienen. "Speciale kindermarketeers volgen kinderen online, scannen hun gedrag, schakelen psychologen in en stellen zo gedetailleerd mogelijke, persoonlijke kindprofielen samen." Kinderen worden zo te makkelijk verleid om ongezonde producten te eten.
Vanavond in EenVandaag gaan een woordvoerder van Foodwatch en Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, in op de gewenste wet. Moeten ouders zorgen dat hun kinderen niet naar deze reclames kijken of is een wet echt noodzakelijk?