De elektrische auto van Thomas vloog in brand tijdens het opladenBron: EenVandaag
De elektrische auto van Thomas vloog in brand tijdens het opladen

Elektrische auto's vliegen vaker in brand, ook die van Thomas: 'Eén grote vuurzee'

Het aantal elektrische auto's dat in de brand vliegt, is de afgelopen jaren fors toegenomen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV). Het gebeurde ook bij de auto van Thomas Povel. "Er was niks meer van over."

Vorig jaar werden er 219 elektrische autobranden geregistreerd. In 2022 waren het er nog 104, zien ze bij het NIPV. Die toename komt vooral doordat meer mensen een elektrische auto hebben.

Waterdichte batterij

Het is niet zo dat elektrische auto's sneller in de brand vliegen dan benzine- of dieselauto's. Er is wel een groot verschil in hoe je een brand moet blussen, vertelt Tom Hessels van het NIPV.

"De batterij van een elektrische auto is gemaakt om water buiten te houden. Terwijl, als die bij de brand betrokken is, dan wil de brandweer daar zo snel mogelijk water inkrijgen. Dat is dus een probleem. Dat zorgt ervoor dat een elektrische autobrand erg lastig te blussen is." Met als gevolg dat het lang kan duren voordat de brandweer de brand onder controle heeft. "Zo'n brand kan enkele uren duren, daar waar een gewone autobrand misschien maximaal een half uur tot een uur zal duren."

In shock

Thomas Povel weet daar alles van. Het was een uur of 4 's nachts toen hij ruw uit zijn slaap werd gewekt door geklop op het raam. "Ik dacht eerst: dat zijn een paar spelende kinderen. Maar toen zag ik buiten allemaal politie."

Eenmaal bij de voordeur kreeg hij de mededeling dat zijn elektrische auto in vlammen was opgegaan. "Dan ben je wel in shock. Je gaat in één keer van de slaapstand naar: 'Mijn auto is in brand gevlogen!' Dat is heftig." Thomas had zijn auto iets verderop aan een laadpaal gezet. Toen hij daar aankwam, zag hij al snel dat er van zijn auto nog maar weinig over was.

'Geen redden meer aan'

"Ik rook het meteen. Het moet één grote vuurzee zijn geweest. Alleen van de achterkant van de auto was nog iets over. Ik kon nog net het model zien. Er was geen redden meer aan. De brandweer vroeg of ik nog iets uit mijn auto wilde halen, maar er was gewoon niks meer van over."

Hij weet nog altijd niet wat de oorzaak van de brand is geweest. "Er was nooit iets mis met die auto. Ik heb nog steeds geen idee. En de verzekeringsmaatschappij weet het ook niet, die doen nu onderzoek. Het enige wat ik weet is dat de accu nog intact was. Dus daar zal het waarschijnlijk niet aan gelegen hebben."

Moeilijk te blussen

Doorgaans zijn het vooral accubranden die tot problemen leiden bij het blussen, zegt Hessels van de NIPV. "Er ontstaat een chemische reactie in de batterij op het moment dat die in brand vliegt. Die reactie stopt pas als alle energie uit de batterij is. Of op het moment dat de brandweer erin slaagt om water in de batterij te krijgen."

Daarvoor maakt de brandweer gebruik van zogenoemde waterdompelcontainers, of een speciaal systeem dat met ultrahoge druk blust. En dat is nu net het probleem, zegt voorzitter Marcel Dokter van de Vakvereniging van Brandweervrijwilligers (VBV). De brandweer beschikt zelf niet over deze technieken, waardoor het volgens hem vaak lang duurt voordat een elektrische autobrand onder controle is.

Er zijn meer elektrische auto's in omloop, waardoor er ook meer in de brand vliegen. En die branden zijn moeilijk blusbaar.

'Beter voorbereiden'

"Het is niet mogelijk om op elke straathoek een dompelbad of zo'n speciaal blussysteem paraat te hebben staan. Dat kost te veel geld, dat snap ik ook", zegt Dokter.

Maar het duurt nu wel heel lang voordat zo'n systeem ter plaatste is, vindt de voorzitter. "Als er meer elektrische auto's komen en het aantal incidenten toeneemt, zullen we ons hier beter op voor moeten bereiden."

Tunnels en parkeergarages

Dokter waarschuwt met name voor elektrische autobranden in tunnels of parkeergarages. "Als zo'n brand niet geblust kan worden, kan die zich verder ontwikkelen en overslaan op de omgeving."

"Zo zijn er branden geweest in parkeergarages waarbij hele appartementencomplexen ontruimd moesten worden", weet hij. "Hetzelfde geldt voor tunnels. Dan kan de giftige rook zich daar verspreiden. Op die plekken wil je echt geen onbeheersbare accubranden hebben."

'Had veel erger kunnen aflopen'

Thomas prijst zichzelf vooral gelukkig dat er alleen sprake is van materiële schade. "Het verhaal had echt heel anders kunnen aflopen. Stel je voor dat onze elektrische auto bij het huis had gestaan. We hebben een heel laag dak. De kans was groot dat het dak en ons huis ook in de fik was gegaan."

Toch weet hij één ding zeker: hij koopt voorlopig geen elektrische auto meer. "De schrik zit er goed in. Ik heb even geen behoefte meer aan een elektrische auto. Ook het feit dat niemand weet hoe mijn auto in brand heeft kunnen vliegen, stelt me weinig gerust. Het is toch een soort black box, zo'n auto."