"Goodmorning, buenos dias." Joël Sanders kan de klompendemonstratie inmiddels in zijn slaap doen. In de klompenmakerij zien toeristen hoe traditionele Hollandse klompen gemaakt worden. En toerisme gaat altijd door, zeker in de zomer.

En die toeristen hebben drukke dagen. Ze zijn vanochtend vroeg opgehaald op Amsterdam Centraal en hebben al een molen van binnen gezien bij Zaanse Schans. Nu staan ze bij een klompendemonstratie in Marken. "Heel cool, we hebben nog nooit zoiets gezien", vertellen twee vriendinnen uit de Verenigde Staten.

'Leuker dan een dameskledingzaak'

Bas Bouter is de schoonvader van Joël. 10 jaar geleden kocht hij de klompenmakerij op Marken. "Ik zat al in de retail, en dit is ook retail maar dan met een beetje theater. Dus dit is veel leuker dan een dameskledingzaak", vertelt Bas.

Hij zag het aantal Amerikaanse toersten afnemen door terroristische dreiging in Europa. Hun plek is ingenomen door Arabieren. Maar waar de toeristen vandaan komen, maakt voor de klompenbusiness niet uit: "Arabieren vinden klompen ook leuk."

Anti-marketing

Intussen gaat de klompendemonstratie van Joël verder. Tot grote hilariteit van de toeristen dreunt hij het woord 'populier', het hout waarvan de klompen gemaakt worden, in tientallen talen op. Bas kijkt goedkeurend toe. Maar de klompenmakerij heeft wel te maken met het anti-marketingbeleid van de gemeente Amsterdam. Volgens Bas is het aantal toeristen daardoor met 20 procent afgenomen dit jaar.

Maar de buschauffeur die de 83 toeristen deze ochtend is komen brengen, merkt er niks van. "Ik kom nog steeds met volle bussen. Het wordt alleen lastiger. Amsterdam ontmoedigt cruiseschepen. Maar daardoor krijgen wij meer werk. Wij halen ze met de bus op uit IJmuiden of Rotterdam."

Luisteren

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.