Vergelijkingssites leveren niet altijd de beste deal voor je op. Dat zegt toezichthouder AFM, die onderzoek deed naar de sites.
Vergelijkingssites doen alsof ze consumenten helpen de beste of de goedkoopste verzekering te vinden. "Maar de top 3 die vergelijkingssites tonen, is niet per se een weergave van de beste producten voor jouw situatie", zegt Michiel Denkers van de AFM.
Dat komt doordat vergelijkingssites niet altijd alle aanbieders meenemen en ze op verschillende manieren tot een vergelijking te komen. De AFM deed uitgebreid onderzoek naar de vijf grootste vergelijkingssites. Die handelen volgens de toezichthouder 'over het algemeen' in het belang van de klant. Tussen de 25 kleinere vergelijkingssites zijn er volgens de toezichthouder 'grote kwaliteitsverschillen'. Ook zijn er volgens de AFM veel 'advertentiesites' die de suggestie wekken dat ze een vergelijking maken, maar in werkelijkheid de gegevens van consumenten slechts doorsturen naar verzekeraars.
Goed opletten dus! Tips; gebruik meerdere vergelijkingssites, bekijk niet alleen de top-3 en pas op voor advertentiesites die eruit zien als vergelijkingssites.
Bitcoins met waarde van $19 miljoen worden geveild
Nog geen bitcoins? Sla dan nu je slag. Over een paar weken worden 50.000 bitcoins geveild, die een gezamenlijke waarde vertegenwoordigen van 19 miljoen dollar. The United States Marshals Service (Amerika's oudste federale politiedienst) veilt de bitcoins, die afkomstig zijn van de inmiddels gesloten veilingsite Silk Road. Vijf maanden geleden veilde de politiedienst al bijna 30.000 bitcoins, afkomstig van datzelfde Silk Road. Die site werd op last van autoriteiten offline gehaald, omdat het zou worden gebruikt voor drugshandel en andere illegale dingen.
De bitcoins die 4 december geveild zullen worden zijn afkomstig van Ross Ulbricht, die ervan wordt beschuldigd Silk Road bedacht te hebben. Gelukkig hoef je niet meteen 19 miljoen dollar te hebben om te kunnen bieden, want de 50.000 bitcoins worden opgedeeld in veilinglot's van 10 x 2000 en 10 x 3000.
Australische nieuwslezer draagt jaar lang zelfde pak, en nobody cares
Letten jullie ook altijd op wat vrouwen op TV dragen? En hoe zit dat met mannen op TV? Een Australische TV-nieuwslezer heeft bijna een jaar lang elke dag hetzelfde donkerblauwe pak gedragen in de uitzendingen van Today. En niemand viel het op.... Tot hij deze week er zelf over begon. Nee, Karl Stefanovic is niet lui of modeonbewust, het was allemaal opzet dat hij telkens hetzelfde droeg. Een sociaal experiment om te kijken of het íemand op zou vallen. Niet dus.
Stafanovic vertelt dat het hem opviel dat iedereen regelmatig commentaar had op de kleding van zijn co-host Lisa Wilkinson. Terwijl niemand op zijn kleding leek te letten maar alleen op zijn interviews of dingen die hij zegt. Hij besloot dus elke dag hetzelfde pak aan te trekken om te kijken wat er zou gebeuren. Alleen hijzelf, Wilkinson en 1 andere collega wisten er van af. Die vinden dat het pak inmiddels een beetje stinkt. Hij gaat nog een paar weken door, tot hij het volle jaar gehaald heeft. Dan mag het naar een goede stomerij.
Man ziet gezicht bruid voor het eerst en wil meteen scheiden
De Saoedi-Arabische traditie dat de man zijn vrouw niet ongesluierd mag zien tot na het voltrekken van het huwelijk, pakt niet altijd goed uit. Een bruid in de stad Medinah werd deze week onaangenaam verrast door haar kersverse man. Toen de bruidegom namelijk direct na de huwelijksvoltrekking haar gezicht zag, stamelde hij: "Jij bent niet het meisje dat ik me had voorgesteld. Het spijt me, ik ga van je scheiden."
Het koppel stond op het punt om voor de trouwfoto's te poseren. De bruid reageerde hysterisch en stortte in. Gasten probeerden de situatie nog te redden, maar de bruidegom was niet te vermurwen.
Het nieuws lokte boze reacties uit op sociale media. Een vriendin van de bruid stelde: "Zijn onverantwoord gedrag heeft haar veel verdriet berokkend, hij verdient te lijden." Een andere reactie luidde: "Hij moet weten dat schoonheid in het karakter ligt, niet in het gezicht." "Jammer genoeg zijn jonge mensen tegenwoordig meer geïnteresseerd in looks dan in waarden en normen", oordeelt een ander. En tot slot: "Moge God haar een betere echtgenoot geven die haar waardeert om wie en wat ze is." En zo is dat.
Hazelnootpastapot met je eigen naam erop
Na de Colaflesjes gaat ook een bekend hazelnotenpastamerk om. Sowieso heeft dit merk al een soort cultstatus bereikt omdat mensen het zo lekker vinden, maar nu kun je je eigen gepersonaliseerde pot pasta kopen. In de winkels van Selfridges kun je ze laten maken en halen. Je kon ze ook online bestellen, maar vanwege de grote vraag wereldwijd is die optie even uitgezet. Overigens kun je het zo gek niet bedenken of ze zetten je naam erop bij selfridges. Leuk voor de feestdagen!
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.