Wie dacht dat de EO gisteren excuses maakte voor het verhaal van de 'bekeerde homo' Thony op hun website, heeft het mis. Andries Knevel legt uit dat de EO geen sorry heeft gezegd voor het verháál, maar alleen voor de daarna ontstane óphef. 'Sorry voor de ophef'. De EO kan dat, het lijken wel politici.
Alleen de bekende politieke wet; 'nooit in een vlek wrijven', hebben ze nog niet zo goed door. Onmiddellijk ontstond over deze uitspraak van Knevel namelijk ook weer enige ophef op social media waarvan we benieuwd zijn of daar dan ook weer excuses voor zullen worden aangeboden.
Nederlanders minder op Facebook
We gaan in 2015 minder gebruik maken van Facebook dan vorig jaar. En we gaan juist meer Instagram, Pinterest en Linkedin gebruiken. Dat zijn de uitkomsten van een onderzoek onder bijna 9.000 mensen. Hen werd gevraagd welke sociale netwerken ze gebruiken, en hoe vaak. Uit het onderzoek blijkt dat 74 procent van de mensen een Facebook-profiel heeft, dat gemiddeld 5 uur en 42 minuten per week gebruikt wordt. Ruim een jaar geleden bleek uit een zelfde onderzoek van Multiscope nog dat Facebook-gebruikers zes uur per week actief waren. Het aantal mensen met een profiel lag toen nog wel iets lager, op 71 procent.
Zo'n 13 procent van de gebruikers denkt Facebook in het komende jaar minder vaak te gaan gebruiken, tegenover 6 procent dat zegt juist intensiever te gaan Facebooken. Vooral 18- tot 34-jarigen zien het sociale netwerk minder zitten. De reden hiervoor komt niet in het rapport naar voren, maar het is al langer een probleem voor Facebook dat mensen zich in toenemende mate zorgen maken om hoe er omgegaan wordt met hun privacy. En voor de jongeren geldt bovendien dat Facebook minder cool is geworden sinds opa en oma er ook op zitten. Bij die jongste doelgroep wordt Facebook verdrongen door Snapchat, Vine en Instagram.
New Yorkse VVV: blijf weg, ga maar naar LA, het is hier te koud
Het is al weken koud en guur weer aan de oostkust van de VS, maar gelukkig heeft dat de humor van de Amerikanen niet aangetast. Het toeristisch bureau van de plaats Ithaca in de staat New York, dat normaal zoveel mogelijk mensen naar hun plaats wil halen, roept nu mensen op om vooral weg te blijven uit New York. Wie hun website bezoekt krijgt een pop-up met de tekst:
"Vanwege deze absurd stomme winter, stelt Ithaca voor dat u naar de Florida Keys gaat deze week. Kom alstublieft terug als alles hier begint te ontdooien. Echt, het is hier nu hondenweer." Met daarbij een prachtige foto van de Florida Keys waar het inderdaad prachtig warm weer lijkt te zijn. Hoeveel toerisme inkomnsten de plaats hierdoor mist is niet bekend. Vanwege alle media-aandacht zou het zomaar eens kunnen dat het er in de zomer juist heel druk wordt. Want wie had er tot nu toe van Ithaca gehoord?
Fifty shades of grey toch wél opwindend
Er is geen slechtere film te bedenken -als we op de recensies afgaan- die desondanks zoveel aandacht heeft gekregen als Fifty Shades of Grey. De film is een slap aftreksel van het boek, vooral de seks scènes stelden veel mensen teleur. Toch blijken er wel degelijk mensen te zijn die wél opgewonden raken van de film. Wat in Mexico is een 33-jarige vrouw de bioscoop uitgezet omdat ze zichzelf aan het bevredigen was tijdens het kijken naar de film. Dit gebeurde in een bioscoop in Sinalo, in het noorden van Mexico. Volgens getuigen zou de vrouw nog harder hebben gekreund dan de personages op het witte doek.
Het is niet het eerste incident rondom vertoningen van de film. Vorige week werden drie vrouwen in Schotland gearresteerd omdat ze een man hadden aangevallen die hen had gevraagd wat stiller te zijn tijdens de film. En in de VS ging een moeder door het lint omdat de film werd vertoond naast een zaal waar Spongebob 2 was te zien. Ondanks de slechte recensies en een ontevreden auteur (schrijver E.L. James wil in een eventueel vervolg veel ranziger seksscènes terugzien) trekt de film wel veel publiek.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.