24 keer zoveel tafeltennisnetten, vier keer zoveel tondeuses en zelfs 80 procent meer bakmixen. De coronacrisis verandert niet alleen ons sociale leven, maar ook ons koopgedrag.
We zijn door de coronacrisis veel meer thuis. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat we 3 procent meer kwijt zijn aan de waterrekening, maar ook dat we andere dingen kopen. Want wat moet je doen met die kriebelende pony nu er geen kapper open is? Hoe vier je een jaar verkering terwijl de Italiaan gesloten is? En hoe blijf je jezelf vermaken terwijl je al weken zoveel mogelijk thuis moet blijven?
Verfproducten populair
Iedereen kent de beelden van de drukte bij de bouwmarkten. De coronacrisis leidt er toe dat we met z'n allen aan het klussen slaan. En dat is duidelijk te zien aan de verkopen van bouwmarkt Praxis. "Wij zien tot op heden met name in het weekend regelmatig omzetten die we normaal in een topweekend rondom feestdagen, vakanties of grote acties zien", zegt de woordvoerder van Praxis.
Door de extra tijd die sommige mensen hebben, worden veel meer klussen nu aangepakt. Vooral de verfproducten lopen volgens Praxis harder dan gewoonlijk. Door het mooie weer van de afgelopen weken, hebben veel mensen de typische buitenklussen opgepakt.
Puzzels niet aan te slepen
Maar ook de mensen die liever aan de keukentafel bouwen, trekken de portemonnee. "Normaal zitten we in de komkommertijd, nu plukken we er toch een beetje de vruchten van. De productie draait op volle toeren", zegt Jessica Pol van Ravensburger. Vooral de legpuzzels zijn gigantisch in trek ten opzichte van niet-coronatijden. "We zien dat er meer puzzels van 1500 stukjes worden verkocht, misschien omdat veel puzzels van 1000 stukjes uitverkocht zijn."
Doordat kinderen thuis les krijgen, neemt ook de populariteit van het educatieve speelgoed Tiptoi van Ravensburger flink toe en dan vooral het starterspakket. En ook GraviTrax, een nieuw type knikkerbaan, doet het erg goed. "Niet alleen kinderen houden hiervan", zegt Pol. "Vaders spelen hier ook heel graag met hun kinderen mee."
Zelf kappertje spelen
Bij Bol.com wordt sinds het uitbreken van de coronacrisis anders gewinkeld dan gewoonlijk. "Sinds week 14 zijn manieren om het haar onder controle te krijgen populair", vertelt Tamara Vlootman van Bol.com. Kappersscharen werden in die week bij Bol.com drie keer zoveel verkocht als in dezelfde week in 2019 en tondeuses zelfs vier keer zoveel.
Wat verder opvalt is dat mensen investeren in manieren om de tijd te verdrijven. "We zien dat entertainmentvormen zoals videogameconsoles op dit moment populair zijn, met name de Nintendo Switch", zegt Vlootman. "Die wordt op dit moment bijna twee keer zoveel verkocht als in dezelfde week vorig jaar."
In beweging blijven
Niet iedereen blijft binnen zitten: skates en skeelers zijn ook populair bij de webwinkel. Die werden acht keer zo vaak verkocht als een jaar geleden. Vlootman vertelt dat ook artikelen om van de eigen tuin een speeltuin te maken populair zijn. "We zien de afgelopen weken enorme stijgingen in de verkoop."
Zo werden er acht keer zoveel springkussens verkocht, zeven keer zoveel basketbalstandaarden en veertien keer zoveel hinkelspellen. Het meest populaire item in deze categorie is het tafeltennisnet: die werd wel 24 keer zo vaak verkocht als in dezelfde week in 2019.
Vaker thuis uit eten
En als je je afvraagt of het klopt dat je de laatste tijd meer bezorgers van Thuisbezorgd.nl hebt gezien op straat, dan is dat niet gek. "We bezorgen normaal gesproken bijna 9 miljoen maaltijden per maand in Nederland, maar sinds het einde van maart ligt dat niveau hoger dan gewoonlijk", vertelt Joris Wilton van het bedrijf Takeaway.com, in Nederland bekend als Thuisbezorgd.nl.
Dat was niet direct zo. Wilton vertelt dat toen de coronacrisis uitbrak, het aantal bestellingen in eerste instantie scherp terugliep. Dat kwam mede doordat de horecagelegenheden de deuren moesten sluiten. "Een groot aantal restaurants dat bij ons aangesloten is, ging dicht. Vooral de restaurants die het bezorgen alleen als bijzaak deden, stopten ook met het bezorgen."
Het hamsteren voorbij
Ook hadden ze in het begin van de coronacrisis last van de gevolgen van het hamsteren. "Iedereen had enorm volle voorraadkasten. Die moeten natuurlijk eerst leeg voordat je weer iets anders gaat eten." Na ongeveer twee weken begon het aantal bestellingen weer op te lopen. En flink. "Aan het einde van maart, begin april, waren de bestellingen op een hoger niveau dan voor de coronacrisis", zegt Wilton.
Wat bij Thuisbezorgd opviel, is dat het gemiddelde bestelbedrag hoger is geworden. "Dan moet je denken aan een toename van ongeveer 10 procent", zegt Wilton. "We zien ook meer bestellingen van een oudere groep klanten. Onze verklaring is dat er nu veel families bestellen, in plaats van bijvoorbeeld jongeren die alleen wonen en mensen die op kantoor nog wat eten."
Bakken, bakken, bakken
Dr. Oetker profiteerde juist van het hamstergedrag aan het begin van de coronacrisis. "Met pizza's, maar nog veel meer met bakproducten", zegt Andor Leerman van Dr. Oetker. "Bij de diepvriespizza's zagen we in die eerste weken ongeveer 20 procent groei ten opzichte van vorig jaar, maar dat is inmiddels wel weer genormaliseerd."
Dat geldt niet voor de bakproducten. Die werden in eerste instantie nog meer gehamsterd dan de pizza's: in de tweede week van de lockdown werd bijna 80 procent meer verkocht dan in dezelfde week een jaar eerder. En de afzet is nog steeds tientallen procenten hoger dan het gemiddelde. "In de vijfde week van de lockdown verkochten we 12 procent meer dan vorig jaar in dezelfde week, terwijl het toen Pasen was", zegt Leerman. Het type bakproduct dat vooral wordt afgenomen is wel veranderd: ging het eerst vooral om broodmixen, bloem en bakpoeder, nu zijn de funcooking-artikelen in trek. "Dus de mixen voor appeltaarten, cupcakes en brownies."
Waarom we door het coronavirus in lockdown zitten en door eerdere epidemieën niet
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.