Er dreigt chaos op de Amsterdamse grachten. Dat vrezen de rondvaartondernemers in reactie op het rapport ‘Het roer moet om’, waarin hun monopolie ter discussie wordt gesteld en vergaande maatregelen worden aangekondigd om de markt open te breken.
Onrust a la de Amsterdamse taxi-oorlog is het angstbeeld dat nu wordt opgeworpen. Maar er zijn ook kleine innovatieve ondernemers die juist kansen zien om de rondvaartbranche in Amsterdam te vergroenen en nu de plek opeisen waarvan ze vinden dat ze die eigenlijk al lang hadden moeten krijgen.
De Amsterdamse grachten en de daarop varende rondvaartboten zijn de grootste attractie van Nederland. 3,5 miljoen mensen genieten jaarlijks vanaf de grachten tijdens een rondvaart. Naast de traditionele rondvaartboten zijn er tegenwoordig sloepen te huur, luxe salonbootjes, al dan niet elektrisch.
In totaal hebben 333 boten een vergunning. Voor nieuwkomers zijn er te weinig kansen, aldus het rapport van SEO Economisch Onderzoek. De markt zit volgens hen op slot. Iedereen die aan nieuwe strenge (milieu)-eisen voldoet zou moeten mogen toetreden tot de rondvaartbranche. Maar dat plan stuit dus op forse weerstand.
Chaos op het water. Dat is wat het stadsbestuur en rederijen verwachten in de Amsterdamse grachten, als het commerciële passagiersvervoer daar wordt vrijgegeven. Toch pleit een rapport van de SEO er voor om de markt van rondvaartboten open te breken, net als bij de taxi’s 12 jaar geleden. Maar juist dat taxi-voorbeeld is voor veel betrokkenen reden om huiverig te zijn.
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.