"Mensen hebben bijna 15.000 euro gedoneerd", zegt Myriam. Ze heeft het geld hard nodig en kijkt vol ongeloof naar de teller.

De man van Myriam overleed in 2017. Hij gebruikte al twaalf jaar antidepressiva en pleegde opeens zelfmoord. Myriam bleef met haar drie dochters en een enorme schuld achter. Een dorpsgenoot hoort van de situatie en begint een doneeractie.

Geld neemt het verdriet niet weg

"De schulden stapelden zich op", zegt Myriam. "We hadden samen een eigen bedrijf, maar na zijn overlijden ging het mis." Er blijkt een enorme belastingschuld te zijn. Tot overmaat van ramp weigert de levensverzekering uit te keren omdat het om zelfdoding gaat.

"Voor ik het wist stond de actie online; al snel kwamen er duizenden euro's aan donaties binnen. Ik had nooit verwacht dat het zo hard zou gaan, zegt Myriam. "Ik hoop dat we in ieder geval de schuldeisers kunnen terugbetalen maar het zal natuurlijk niets wegnemen van het verdriet dat we hebben."

Persoonlijke acties doen het goed

"We zien een flinke toename in persoonlijke crowdfundacties", zegt Niels Corver van crowdfundplatform Whydonate. Het aantal acties via zijn site is het afgelopen jaar met vijftig procent toegenomen. "Ik denk dat de donateur aan het veranderen is en liever aan een concrete actie geeft dan aan een groot goed doel."

Niels Corver van Whydonate

Er zijn op dit moment meerdere grote websites waar mensen acties kunnen beginnen. Naast Whydonate zijn Doneeractie en Gofundme bekend. Er staan veel acties op voor mensen die geld nodig hebben voor een dure medische behandeling. Maar bijvoorbeeld ook een inzamelingsactie om geld op te halen voor de acteurs uit Pippi Langkous.

Niet zomaar beginnen aan een doneeractie

Bij het Nibud weten ze nog niet zo goed wat ze met al die acties aan moeten. Voor goede doelen organisaties zijn er keurmerken maar een online crowdfundactie kan iedereen beginnen. Karin Radstaak van het Nibud waarschuwt daarom dat je kritisch moet kijken waar je geld aan geeft. "Kijk goed voor wie de actie is, wie het organiseert en wat ze met het geld willen doen."

Luisteren

Het doel moet tastbaar zijn

Het is volgens Niels Corver van Whydonate niet zo dat de doneeracties een makkelijke manier zijn om geld op te halen. "We zien veel campagnes die helemaal niets ophalen. Dan gaan mensen achteroverleunen."Om succesvol te zijn is het volgens Corver belangrijk dat je actief vrienden, familie en kennissen benadert met de vraag om te doneren.

"Pas als het lukt om die mensen te laten doneren zie je dat ook onbekenden bereid zijn om hun portemonnee te trekken." Wat volgens Corver ook helpt is media aandacht of een BN'er die zich er hard voor maakt. "We hebben ooit een actie gehad die 150.000 euro heeft opgehaald. Daar werkten veel mensen aan mee, de actie was goed voorbereid en ze kregen veel media aandacht."

audio-play
Er wordt steeds meer geld gedoneerd aan persoonlijke acties. Van Pippi Langkous tot dure behandelingen.
info

De doneeracties uit de reportage kun je hier vinden:

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.