Het besluit van de redactie van Pauw om gisteravond de man uit te nodigen die op Facebook oproept om Joodse toeristen ‘total loss’ te slaan, valt niet bij iedereen in goede aarde. Youness Ouaali deed de oproep vanwege een filmpje waarop een 14-jarige Palestijnse jongen werd neergeschoten door de Israëlische politie.
Sommigen spreken er schande van dat deze man met zulke extreme ideeën door Pauw een podium wordt geboden. Een blog van Bart Schut hierover wordt veel gedeeld. Hij schrijft ‘Sla een Jood total loss en verdien een uitnodiging bij Pauw’.
Volgens de Ouaali zelf heeft hij overigens niet opgeroepen tot geweld, maar is hij ‘opiniemaker op Facebook’ en wilde hij ‘een discussie aanjagen’.
Nooit meer onrijpe avocado’s dankzij speciale camera
Het is vooral bij avocado’s altijd weer een gok: hoe weet je nu of die precies goed, nog niet rijp of aan het verrotten is? Gewoon even scannen met de camera van je telefoon. Tenministe, Microsoft werkt met de Universiteit van Washington aan een camera die details onder de schil of huid kan waarnemen om korte metten te maken met dit probleem.
De HyperCam maakt gebruik van zogenaamde hyperspectrale beeldvorming. In tegenstelling tot traditionele camera's die alleen de kleurgebieden rood, groen en blauw vastleggen, meten hyperspectrale beeldsensoren van elke pixel een groot aantal smalle frequentiebanden. Dat geeft dan informatie over de samenstelling van het materiaal, aldus de onderzoekers.
De hyperspectrale technologie is niet nieuw. Het wordt al gebruikt bij industriële toepassingen en de Nasa gebruikt het in zijn Airborne visible/infrared imaging spectrometer (AVIRIS) project. De samenwerking tussen Microsoft en de Universiteit van Washington kan er echter toe leiden dat hyperspectrale camera's in ieders bereik komen.
De onderzoekers hebben momenteel een camera ontworpen die ongeveer $800 gaat kosten, maar ze gaan er van uit dat het op termijn mogelijk is om er één voor circa $50 te ontwikkelen voor gebruik in mobiele telefoons.
75 uur Rick Astley luisteren voor het goede doel
Een Britse man is sinds vandaag bezig om 75 uur lang naar 'Never gonna give you up' van Rick Astley te luisteren. Hij wil op die manier geld inzamelen voor de strijd tegen suikerziekte. Dat schrijft de Mirror.
De 23-jarige Jack White heeft zichzelf tot maandagochtend opgesloten in het Highfield House Hotel in Southampton. Hij zal 75 uur lang niet praten en alleen pap en rijst eten met de hit uit 1987 op de achtergrond.
Het is voor hem geen extra marteling dat het juist dit nummer van Rick Astley is wat hij zolang moet aanhoren. "Het maakt me niet uit welk lied het is", zegt White. "Je kunt vier dagen lang naar het beste nummer ooit luisteren, maar dan zou het nog steeds verschrikkelijk zijn."
Porno schalt door luidspreker supermarkt
Een wel erg opvallend filmpje van een supermarktbezoek in de VS wordt veel gedeeld. De 43-jarige moeder Gina Young (43) was met eergisteren met haar twee zoontjes in een Target-winkel in San Jose, toen er plots porno door de luidsprekers schalde. In de video die ze opnam van de luidsprekerporno in de winkel is te horen hoe een vrouw op expliciete wijze een man aanmoedigt om seks met haar te hebben. Vervolgens hoor je haar kinderen huilen. Mensen lieten van schrik hun boodschappen vallen en kinderen werden met de handen op de oren in allerijl naar buiten gebracht.
Een manager van de winkel zou via de luidsprekers excuses hebben gemaakt voor het oorverdovende gekreun, maar na twee minuten speelde de pikante opname gewoon door. Ruim een kwartier lang.
De winkel heeft inmiddels gezegd dat het voorval wordt onderzocht om te begrijpen wat er is voorgevallen en te voorkomen dat het nog eens gebeurt.
In juli kreeg het winkelpubliek in de Target-supermarkt in het Amerikaanse San Luis Obispo ook al porno te horen tijdens het boodschappen doen. Toen moest iedereen de winkel verlaten terwijl het personeel probeerde uit te vinden hoe het geluid moest worden stopgezet.
Het werk van een lollige hacker wellicht?
Vragen? Stel ze!
Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.