Privé nummers en e-mailadressen liggen voor het oprapen door de onlinedienst Lusha. Kunnen wij, als sociale mediagebruiker, hier iets tegen te doen?

Er zijn met Lusha nummers te vinden van Kamerleden, bekende Nederlanders, maar ook zakelijke informatie van 'gewone' burgers. Dat meldt dagblad Trouw. "Deze onlinedienst is eigenlijk een groot internationaal telefoonboek", vertelt Floor Terra, senior adviseur bij The Privacy Company.

Verzamelen en doorverkopen

Lusha verzamelt informatie en verkoopt dat door. Dit is niet alleen relevant voor bedrijven die deze informatie handmatig willen opzoeken, maar ook voor bedrijven die op grote schaal bijvoorbeeld hun eigen klantenbase willen verreiken met nieuwe informatie.

Lusha is een online tool die je kan installeren als plugin. Vervolgens is het een kwestie van een naam zoeken en dan is de kans groot dat er een privé nummer of e-mail verschijnt.

Niet duidelijk hoe de dienst aan informatie komt

"Het nummer klopt niet altijd of soms is er geen nummer te vinden. Dan wordt bijvoorbeeld alleen een e-mailadres zichtbaar", vertelt Terra. Het bedrijf verzamelt data uit verschillende bronnen, gaat hij verder. "Het is niet precies duidelijk hoe de dienst aan deze informatie komt."

Voor veel mensen, zoals politici, kan dit gevaarlijk zijn. D66-Kamerlid Kees Verhoeven kende de tool nog niet. "Ik ken veel diensten die online geld verdienen met data, maar deze dienst kende ik nog niet. Ik was verbaasd en vind dit niet wenselijk, want er is nooit om toestemming bij diegenen gevraagd."

Oorsprong data

Het is onduidelijk waar de data precies vandaan komt. En daar ligt ook het probleem volgens Terra. "Deze dienst is niet transparant. Er zijn wat koppelingen met LinkedIn als databron, maar het is niet duidelijk of dit de enige bron is. Het is heel lastig bij zo'n organisatie om te kijken hoe het werkt." Een kernprincipe van onze privacybescherming is dat je weet wie jouw data verwerken en waarom. Het is heel lastig bij zo'n organisatie, omdat ze daar niet open over zijn, beargumenteert de adviseur.

Verhoeven vult daarop aan. "Als Kamerlid of journalist wil je niet dat iedereen zomaar jouw nummer kan vinden." Hij vergelijkt het met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. "We willen ook niet dat je na je inschrijving gestalkt of gebombardeerd wordt met allerlei folders en brochures. Mensen vinden dat over het algemeen niet prettig."

Algemene verordening gegevensbescherming

Volgens Verhoeven is de dienst 'waarschijnlijk' in strijd met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Deze is twee jaar geleden ontstaan om de privacy-rechten van mensen te beschermen. Op politiek vlak is er afgelopen jaar al veel gedaan om dit soort diensten terug te dringen en de privacy van mensen te beschermen. "Dit soort diensten handelen in een schimmig domein. Ze gaan door tot ze worden aangesproken. Ik vind dat de Autoriteit Persoonsgegevens moet kijken of ze voldoen aan de AVG."

Terra, van The Privacy Company, legt uit dat in dit specifieke geval de Duitse toezichthouder leidend is. "In Duitsland hebben ze een vertegenwoordiger aangewezen." Volgens Terra zou deze organisatie, vanwege het gebrek aan transparantie, prioriteit hebben om onderzocht te worden.

Hoe te beschermen?

Het is voor mensen best lastig om je hier tegen te beschermen, benadrukt Terre. Kamerlid Verhoeven vult hierop aan dat het in ieder geval wel verstandig is om goed na te denken over waar je gegevens achterlaat. "Het is belangrijk dat mensen voldoende informatie hebben om zichzelf te beschermen."

Organisaties zoals The Privacy Company of Bits of Freedom kunnen hierbij helpen, door bijvoorbeeld een klacht in te dienen bij Autoriteit Persoonsgegevens omtrent dit soort organisaties.

Luisteren

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.