Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
De ramadan is vandaag begonnen en die is door een groep Europese jongeren aangegrepen om een sociale media campagne te lanceren voor verbinding en tegen radicalisering.
Overige cookies uitgeschakeld
#Giveitupforramadan, waarmee ze bedoelen: applaus voor de Ramadan, het moet tegenwicht bieden aan extremistische internetcontent en campagnes van organisaties als IS.
Minister van der Steur staat er vierkant achter, net als minister Asscher die de campagne hoopvol noemt.
Overige cookies uitgeschakeld
De campagne komt van het ministerie van Justitie en het hoort bij het ‘Actieprogramma Integrale Aanpak Jihadisme’.
Dick Schoof, de nationale coördinator terrorismebestrijding zegt erover: “Daarom willen we jongeren hun eigen verhaal laten vertellen". Volgens Schoof is de door de jongeren bedachte internet campagne een van de vele instrumenten om radicalisering tegen te gaan.
Ook spreken we met de-radicaliseringsexpert Omar Ramadan, directeur van RadarAdvies.
In de Nieuwstrend: kan zo’n campagne echt jongeren weerhouden te radicaliseren?